انتقال دارو به معده با کمک حلقه حل‌شونده‌

در سال‌های اخیر، محققان بدنبال ابداع روش‌های کارآمدتر برای انتقال دارو به بدن در دوره‌های زمانی طولانی‌تر بوده‌اند؛ هدف از این تلاش‌ها، پیشگیری از تغییرات در سطوح هورمونی یا اطمینان از عدم قطع زودهنگام دارو توسط بیماران است.

متخصصان بدنبال توسعه ایمپلنت‌ها یا پیکربندی‌های شیمیایی هوشمندی برای ارائه داروها در بدن هستند.

روش ابداعی محققان موسسه فناوری ماساچوست شامل یک وسیله حلقه‌مانند ساخته شده از جنس پلیمر است که قادر به انتقال داروها به معده است. این حلقه بلعیدنی، انعطاف‌پذیر بوده و پس از تا شدن به اندازه یک قرص در می‌آید؛ با رسیدن به معده، حلقه باز شده و به مرور زمان دارو را در بدن آزاد می‌کند.

باید توجه داشت که اگر این وسیله بیش از حد کوچک باشد، بیمار در معرض خطر انسداد روده – محل اتصال معده به روده – قرار گرفته و باید بسرعت تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

اما وسیله‌ای که توسط محققان MIT ابداع شده است، از ژل پلی‌استر غیرسمی و تجزیه‌پذیر ساخته شده است که از انعطاف‌پذیری کافی برخوردار است. چند دقیقه پس از بلعیده شدن، وسیله حلقه‌مانند به معده رسیده و باز می‌شود. اندازه آن از قطر پیلور (pylorus) بزرگتر بوده و باعث ایجاد انسداد روده نمی‌شود.

این وسیله توسط pH فعال می‌شود و در شرایط اسیدی معده، در حالت جامد باقی مانده و با pH خنثی شروع به حل شدن می‌کند.

آزمایش نمونه اولیه این وسیله بر روی خوک‌ها نشان می‌دهد، این حلقه ظرف 15 دقیقه در معده باز شده و تا قبل از حل شدن کامل، هفت روز در معده باقی می‌ماند.

این وسیله می‌تواند دوز دارو را برای هفته‌ها یا ماه‌ها در بدن آزاد کند؛ حتی می‌توان از آن در سایر کاربردهای پزشکی مانند جراحی درمان چاقی یا تشخیص و نظارت بر شرایط دستگاه گوارش نیز استفاده کرد. محققان در حال مذاکره با شرکت بیوتکنولوژی Lyndra برای تولید تجاری این محصول هستند.

نتایج این دستاورد در مجله Nature Materials منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا