کشف مخازن طبیعی بزرگ کربن در اعماق بیابان های جهان

به گزارش ایرنا از ساینس، بیشتر دی اکسیدکربنی که به واسطه انسان ها در هوا منتشر می شود (تقریبا 70 درصد) وارد اتسمفر و یا اقیانوس می شود اما این گاز گلخانه ای جدب حیات گیاهی نیز می شود.

این تحقیق جدید نشان می دهد که سفره های آب زیر زمینی که در زیر سطح بیابان های جهان جریان دارد، مقادیر زیادی دی اکسید کربن با خود حمل می کنند.

طبق نتایج این مطالعه جدید، این چاه های کربنی احتمالا کربن بیشتری از ترکیب تمام گیاهان زمین دارند.

یک گروه از محققان بین المللی حدس می زنند که این رویه که در آن کربن راه خود را به چاه های بزرگ زیر زمینی پیدا می کند حدود دو هزار سال پیش با ظهور کشاورزی در مقیاس بزرگ، تسریع یافته است.

گیاهان کربن را از اتمسفر جذب می کنند سپس کربن از گیاهان به خاک و نهایت به آب های زیر زمینی راه می یابد.

یان لی یک محقق علوم زمین در آکادمی علوم چین گفت: کربنی که در این ساختارهای زمینی ذخیره می شود با لایه های ضخیم شن و ماسه پوشیده می شود و هرگز به اتمسفر بازنمی گردد.

وی افزود: این اساسا یک سفر یک طرفه است.

وی که ریاست این مطالعه را در دست داشت ادامه داد: این پدیده هفته جاری در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

در این مطالعه محققان در تلاش برای درک بهتر سفر کربن از هوا به گیاهان و به سفره های آب زیرزمینی ، انواع مختلفی از نمونه های آب زیرزمینی را در منطقه ای واقع در شمال غرب چین بررسی کردند.

محققان متوجه شدند که سطح دی اکسید کربن در حین عبور آب از زمین های آبیاری شده دو برابر می شود.

این آب که از کوه های به زمین های کشاورزی در دامنه کوه جریان دارد بطور مستمر، کربن حل شده را بر می دارد و در نهایت آن را به اعماق وسط بیابان می برد؛ رویه ای که حدود 10 هزار سال طول می کشد.

محققان بر اساس نتایج این مطالعه تخمین می زنند که سفره های آب زیر زمینی که در زیر سطح بیابان های جهان جریان دارند حدود یک تریلیون تن کربن در خود دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا