مشاهده شفق در نزدیکی یک کوتوله قهوه ای در خارج از منظومه شمسی

به گزارش ایرنا از ناسا، به گفته محققان، این پدیده شباهت زیادی به شفق قطبی دارد، اما تا یک میلیون برابر نورانی تر و رنگ آن نیز به جای سبز، بیشتر متمایل به قرمز است.

شفق یکی از جالب ترین پدیده های کره زمین است. این نورهای درخشان در تمام سیارات منظومه شمسی قابل مشاهده هستند. علت این پدیده ورود ذرات باردار حاصل از خورشید به جو سیارات منظومه شمسی است. اما کوتوله قهوه ای موردبحث، بسیار دورتر از منظومه شمسی قرار دارد.

کوتوله های قهوه ای اجرامی هستند که هنگام شکل گیری، مرکز آن ها به اندازه کافی برای ایجاد فرآیند ذوب یا همجوشی هسته ای داغ نمی شود. به همین علت به ستارگان نورانی و گرم تبدیل نمی شوند و بلافاصله سرد می شوند. با وجود این بسیار بزرگ تر از آن هستند که بتوان آن ها را سیاره محسوب کرد.

این کوتوله قهوه ای که LSR J1835 نام دارد و با استفاده از یک تلسکوپ رادیوییVLA و همچنین تلسکوپ های هالی و کک مشاهده شد. در زمان مشاهده، این جرم فضایی به سرعت در حال چرخش بود و به همین علت شدت نور شفق تغییر می کرد. رنگ نور نیز به دلیل برخورد ذرات باردار با هیدروژن موجود در اتمسفر آن، قرمز بود. در حالی که در روی زمین، به دلیل برخورد ذرات باردار با اتم های اکسیژن موجود در جو، رنگ شفق سبز است.

این کوتوله قهوه ای، بسیار دورافتاده است و هیچ ستاره ای مانند خورشید در نزدیکی آن وجود ندارد که بتواند ذرات باردار تولید کند. به همین علت دانشمندان به دنبال علت این پدیده بسیار نادر هستند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature به چاپ رسیده است.