لزوم تجهیز 6 میلیون هکتار اراضی کشاورزی به روش های نوین آبیاری

محمدمهدی برومندی بحران کمبود آب را  تهدیدی جدی برای آینده کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک دنیاست، کم بارشی از جمله موضوعاتی است که همواره با آن مواجهیم و خشکسالی های چندین سال اخیر بیانگر این موضوع است. بالطبع ما بایستی از منابع آب به نحو بهتری استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: از آنجاکه توسعه بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه کشور مدنظر بوده، لذا یک علاقه قوی و تلاش زیاد از سوی کشاورزان برای استفاده از منابع آب زیرزمینی در سال های اخیر صورت گرفته است. دستگاه های ذیربط برای صدور پروانه بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی، تقریبا بدون کار کارشناسی عمل کردند. به این صورت که بدون محاسبه میزان آب های زیرزمینی نسبت به صدور بی رویه پروانه بهره برداری اقدام کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین تهدیدهایی که برای آینده کشور وجود دارد، بحث آب است. به ازای هر یک متری که سفره های آب زیرزمینی افت می کنند باید 1000 میلی متر باران بیاید. در استانی مانند استان فارس، در بعضی مناطق طی یک مطالعه 5 ساله مشاهده شد که هر سال 5.5 متر سطح سفره های آب زیرزمینی افت کرده است. یعنی باید در طول 5 سال 55000 میلی متر باران بیاید در حالی که متوسط بارندگی سالانه کشور ما 240 میلی متر است.

برومندی تصریح کرد: از طرف دیگر می بایست امنیت غذایی کشور و توسعه پایدار را هم دنبال کنیم. بنابراین ما حدود 6 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور داریم که باید به روش های نوین آبیاری تجهیز شوند زیرا به ازای هر هکتار مزرعه ای که از روش های نوین استفاده می کند، حدود 44 درصد بهره وری آب افزایش می یابد. تا الان حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور با بضاعت موجود و اعتبار در نظر گرفته شده در قانون بودجه، به روش های نوین آبیاری مجهز شده است. تلاش دولت و مجلس برای افزایش اعتبارات در حوزه آبیاری تحت فشار مورد نظر است اما به هرحال منابع هم محدود است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه اظهار کرد: امسال حدود 1300 میلیارد تومان برای این امر در قانون بودجه سال 94 دیده شده تا ما بتوانیم اراضی کشاورزی را به روش های نوین آبیاری مجهز کنیم. اما این اعتبارات تکاپوی کار را نخواهد کرد. یعنی اگر بخواهیم همین روند را طی کنیم باید سالیان سال بگذرد تا بتوانیم همه اراضی کشور را به این روش ها تجهیز کنیم. ظاهرا دولت در تلاش است که لایحه ای برای کمک به بحث آبیاری تحت فشار و افزایش اعتبارات این حوزه آماده کند. امیدوار هستیم که این کار انجام شود وگرنه آینده بسیار خطرناکی را برای کشاورزی کشور و منابع آبی آن می بینم و این یک تهدید بزرگ برای امنیت غذایی و منابع آبی ما است.   

وی افزود: در بسیاری از شهرهای ایران که اتفاقا مناطق کشاورزی هم بوده اند، شاهد هستیم هر ساله بخش زیادی از اراضی کشاورزی از حوزه تولید خارج می شود و در همان مناطق برای تامین آب آشامیدنی روستاها دچار مشکلیم. بنابراین بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر دچار بحران آب هستند.

برومندی در پایان تاکید کرد: با انجام یک برنامه ریزی قوی و رعایت الگوی کشت و نیز یک عزم ملی برای نجات منابع آب و حفظ امنیت غذایی، می توانیم از این بحران عبور کنیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا