چرا جامعه از دختران می خواهد بی نقص باشند؟

به گزارش سیناپرس، گرفتن تصمیمات خاص در سن نوجوانی می تواند بسیار دشوار بوده و تعیین کننده زندگی یا مرگ باشد. برخی از معلمان به دانش آموزان هشدار می دهند که نمرات درسی تا آخر عمر بر زندگی شما تاثیر داشته و والدین هم فشارهای مضاعفی بر نوجوانان در زمینه انتخاب رشته و درس و رفتارهای خاص این دوره می آورند.
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که تمام این انتظارات، آسیب های سلامت روانی زیادی را برای بسیاری از نوجوانان و به طور خاص دختران نوجوان ایجاد می ‌کند. روان شناسان می گویند که فشار مدارس و خانواده ها بر دختران نوجوان با هدف «خوب بودن» و «دختر ایده آل» می تواند منجر به بروز مشکلات جدی روانی در این افراد شود.

پژوهشگران دانشگاه اکستر به تازگی در مطالعات خود به بررسی زمینه‌های مختلف روان شناسی و جمعیت ‌شناختی این موضوع پرداخته و دریافتند این مساله به ملیت و فرهنگ خاصی تعلق نداشته و در همه جا یکسان است. به گزارش سیناپرس،در واقع این مطالعه نشان داد  هم فرهنگ خانه و هم تجربیات در مدرسه به شکل گیری اضطراب در دختران نوجوان کمک می ‌کند. در این میان به طور خاص، فشار بر حفظ نمرات بالا، شرکت در فعالیت های فوق برنامه و محبوب و زیبا و خوش هیکل بودن همگی می توانند در ایجاد نگرانی های مربوط به سلامت روان نقش داشته باشند.
به گزارش سیناپرس، این ارتباط به ویژه در میان دختران نوجوانی که از آینده می ترسند، در مدرسه ای رقابتی خاص شرکت کرده، برای کنکور آماده شده و یا در خانه با فشار فزاینده ای مواجه هستند، رایج است. در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه اکستر، مجموعه‌ای از ادبیات کیفی مرتبط با این موضوع را که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ منتشر شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.
پروفسور لورن استنتیفورد یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه می ‌گوید: امیدواریم  تحقیقات ما توجه بیشتری را به موضوع رو به رشد بیماری ‌های روانی دختران نوجوان جلب کرده باشد، اینکه چگونه مدارس و خانواده ها ممکن است در تولید استرس بیش از حد نقش داشته باشند. ما متوجه شدیم که اضطراب زیادی در مورد موفقیت ناشی از ترس از آینده در بین دختران نوجوان وجود داشته  و به طور خاص، نیاز به داشتن آینده ای خوب، موفقیت درسی و قبولی در دانشگاه و شاد بودن می تواند ساختار ذهنی نوجوانان را مختل کند.  به گزارش سینا پرس، این موضوع شامل ورود به یک دانشگاه خوب و کسب شغل با موقعیت بالا و دستمزد خوب نیز می شود. بررسی ها نشان می دهد دخترانی که تحت این فشارها قرار دارند احساس می کردند که اگر در مدرسه به نمرات عالی نرسیده و نتوانند به اهداف تعیین شده توسط والدین خود برسند، شکست خورده و بی مصرف خواهند بود.
این پژوهشگر در ادامه توضیحات خود می گوید: طبقه اجتماعی بر میزان ترس دختران تأثیر گذار است. خانواده هایی که از طبقه متوسط یا بالا هستند، اغلب تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند تا بر اساس استانداردهای والدین یا خواهر و برادر خود زندگی کرده و از مشاغل و سبک زندگی موفق اطرافیانشان الگوبرداری کنند. از سوی دیگر  دختران نوجوانی که در خانواده هایی از طبقه متوسط و پایین یا طبقه کارگر بوده و پدر و مادر دارای سطح تحصیلات پائینی هستند ، معمولا تحت این فشار قرار دارند  که والدینشان می‌خواهند آنها بهتر از خودشان عمل کرده تا آینده ‌ای روشن ‌تر داشته باشند. برای نمونه بسیاری از خانواده ها که حداکثر سطح سواد والدین، دیپلم یا تحصیلات پایه دانشگاهی است از فرزندان خود انتظار دارند در رشته های عالی پزشکی، حقوق یا … قبول شده و موفق شوند. پژوهشگران در این رابطه هشدار می دهند که اگر این کمال گرایی به دختران نوجوان فشار بیاورد، آن ها اعتماد به نفس خود را از دست داده، قادر به  شکوفا کردن توانایی های خود نبوده و احساس می کنند در زندگی شکست خورده اند.

به گزارش سیناپرس، این تحقیق همچنین نشان می ‌دهد که دختران نوجوان نسبت به پسران همسن خود بیشتر در معرض مشکلات سلامت روانی هستند. بیشتر داده‌های مطالعه شده حاکی از این واقعیت است که بسیاری از این نگرانی‌های مربوط به سلامت روان ناشی از استرس مربوط به دوره دبیرستان و شرایط آموزش و نمرات کلاس های درسی است.
والدین باید توجه داشته باشند تمام فشارهایی که بر دختران جوان وارد می ‌شود تا همزمان از نظر تحصیلی، شکوفا شده و برنامه‌ای فعال داشته باشند، نحوه درک آن‌ ها از مفهوم موفقیت را شکل می‌دهد. تعداد بی‌ شماری از زنان جوان به این باور وادار شده ‌اند که اگر به مجموعه ‌ای از اهداف و شرایط خاص نرسند، در زندگی شکست خورده ‌اند.
پروفسور استنتیفورد در این رابطه می‌ گوید: به نظر می ‌رسد برخی از دختران از خانواده های متوسط و فقیر و اقلیت ‌های قومی احساس مسئولیت سنگینی برای موفقیت در مدرسه دارند تا به والدین خود برای فداکاری ‌هایی که انجام داده‌اند پاداش دهند.  متاسفانه مطالعات ما نشان می دهد این  فشارها برای رسیدن به موفقیت تحصیلی در حد شدید در بین دختران جوان احساس شده و منجر به عدم تعادل،  اضطراب و مشکلات سلامت روانی خواهد شد. این عوامل در آینده زندگی این دختران تاثیر داشته و موجب کاهش اعتماد به نفس و عدم موفقیت در شناختشان از خود می شود.
این مطالعه همچنین اشاره می کند که چگونه بسیاری از مدارس با ایجاد رقابت و مقایسه در بین دانش آموزان، آن ها را به مسیری اشتباه تشویق می کنند که در نهایت برای نوجوانان مخرب است. در بسیاری از جوامع، این انتظارات معلمان و بررسی های عملکرد نهادینه شده دیده می شود. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به سدت آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Educational Review منتشر شده است.
مترجم: دکتر احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا