تلسکوپ فضایی «جیمزوب» با دو روز تاخیر راهی فضا می شود

به گزارش سیناپرس، مقامات ناسا در بیانیه‌ روز سه شنبه ۱۴ دسامبر ( ۲۳ آذر) خود اعلام کردند که تیم مسئول تلسکوپ جیمزوب در حال کار بر روی یک مشکل ارتباطی میان تلسکوپ و سیستم موشک حمل کننده آن هستند. به همین دلیل پرتاب این تلسکوپ در روز جمعه سوم دی انجام می‌شود.

"جیمزوب" سوار بر موشک آریان ۵ که توسط شرکت پرتاب فضایی آریان ساخته شده است، به فضا خواهد رفت.

مهندسین در مرکز فضایی گویان در کورو (Kourou) فرانسه، به تازگی در روز شنبه ۱۱ دسامبر (۲۰آذر) این تلسکوپ را روی موشک قرار داده بودند.

تاخیر اعلام شده، آخرین تعویق در پرتاب تلسکوپ جیمزوب پس تاخیرهای بسیار است. "وب" ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن بارها با تاخیر روبه‌رو شد. آخرین تعویق آن سه هفته قبل اعلام شد زمانی که ناسا خبر از بروز مشکلی در هنگام جابه‌جا کردن تلسکوپ و آزاد شدن یکی از سیم‌ها و تکان خوردن شدید آن داد. آن‌ها برای اطمینان از سلامت جیمزوب پرتاب آن را به تاخیر انداختند تا مشکلات احتمالی را بررسی کنند.

تلسکوپ فضایی جیمزوب که ساخت آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است، پیشرفته‌ترین تلسکوپ تا کنون خواهد بود. این تلسکوپ به ترسیم نقشه‌ای سه‌بعدی از جهان می‌پردازد و با آینه‌های بزرگ با روکش طلای خود نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ را رصد می‌کند.

به گفته‌ی متخصصان، جیمزوب قادر به کاوش اتمسفر بیش از ۳۰۰ سیاره فراخورشیدی است. این تلسکوپ که تشعشعات فروسرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد می‌تواند سیاراتی با دمای سطحی ۲۷ درجه سانتی‌گراد را رصد کند.  وب قادر خواهد بود تمام طیف نور فروسرخ ناشی از این برخوردها را تجزیه و تحلیل کند. این موضوع به اخترشناسان اجازه خواهد داد تا عناصری مانند طلا یا پلاتین موجود در بقایای حاصل از انفجارهای فضایی را بر اساس طول موج‌های نورشان شناسایی کنند. این روش که طیف‌سنجی نامیده می‌شود، به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا در مورد سایر اجرام مورد مطالعه جیمزوب نیز مطلع شوند.

جیمزوب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نمی‌گیرد بلکه در مدار خورشید و در نقطه‌ی لاگرانژی ۲ در فاصله بین ۳۷۴ هزار تا ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.   نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کند. غالبا تلسکوپ‌های فضایی در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند. این نقاط بهتر از مدار زمین هستند زیرا زمین می‌تواند در رصدهای تلسکوپ اختلال ایجاد کند.

از جمله تجهیزات این تلسکوپ می‌توان به آینه اصلی، آینه دوم، آفتابگیرها، دوربین‌ها و طیف‌نگارها اشاره کرد. آفتابگیرها از جیمزوب در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت می‌کنند.

تلسکوپ جیمزوب که به صورت تا شده به فضا می‌رود، پس از پرتاب ۳۰ روز وحشت را از سر می‌گذارند تا به طور کامل باز شود و کار خود را پس شش ماه آغاز می‌کند.

ناسا انتظار دارد که این تلسکوپ حداقل برای یک دهه اسرار کیهان را بررسی کند.

انتظار می‌رود وب کهکشان‌هایی را که زمانی که کیهان تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت داشته است، شناسایی کند.

جیمزوب ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هابل است. همچنین وب از نور فروسرخ استفاده می‌کند و دارای طول موج‌هایی است که می‌تواند از میان ابرهای غباری را که ممکن است از دید هابل که به نور مرئی متکی جا مانده باشد نیز گذر کند.

اکنون باید منتظر بمانیم تا در صورت عدم تعویق مجدد این تلسکوپ به فضا پرتاب شود و اسرار کهکشان‌ها و جهان را فاش کند