تاثیر نامطلوب شبکه های اجتماعی در الگوی تغذیه

پژوهش های جدید یک تیم تحقیقاتی نشان می دهد که علاقمندی و وابستگی به شبکه های اجتماعی به ویژه فیسبوک می تواند به درک ضعیف فرد از بدن خود منجر شده و باعث شود تا فرد  رژیم های غذایی خطرناک را دنبال کند . قابل توجه است که این مساله در زنانی که به گونه ای به شبکه های اجتماعی اعتیاد دارند بسیار بیشتر مشاهده می شود .

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شمال کارولینا (University of North Carolina School of Medicine) در ایالات متحده امریکا ، 128 زن دانشگاهی را که رژیم و عادت غذاییشان تحت تاثیر رابطه های این افراد با دوستان مجازییشان در شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک تعیین می شود ،  مورد مطالعه و بررسی قرار دادند . یکی از مواردی که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفت ، مطالعه مقدار زمانی است که این افراد در سایت های مختلف شبکه های اجتماعی می گذرانند . فاکتور دیگر تعیین کننده در این مطالعات ، تعداد دوستان مجازی این افراد بوده است . البته لازم به توضیح است که پژوهشگران در بررسی های خود این نکته را نیز مد نظر قرار داشتند که  آیا این زنان شرایط بدن خود را از نظر چاقی ، لاغری و سلامت با دیگر دوستان مجازی خود مقایسه می کنند یا نه .

این تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد ، در صورتی که فردی خود را با دیگر دوستان مجازی اش در شبکه های اجتماعی مقایسه کند احتمال بیشتری وجود دارد تا جذب رژیم های غذایی خطرناک شود . در حالی که این احتمال برای افرادی که خود را با دیگر دوستانشان در شبکه های اجتماعی مقایسه نمی کنند ، کمتر است .

برخی از محققان معتقد هستند که می توان از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای پرورش حمایت اجتماعی و ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده کرد که در این صورت مشکلاتی از قبیل مقایسه کردن و تبعات حاصل از آن ایجاد نخواهد شد . در حالی که برخی از افراد از این شبکه ها به عنوان وسیله ای برای پرورش عادت رژیم غذایی خطرناک استفاده می کنند که به طور قطع سلامت جسمی و روحی خود را به خطر خواهند انداخت .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بهداشت نوجوانان (Journal of Adolescent Health) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا