ناسا خورشید را لمس کرد

به گزارش سیناپرس، کاوشگر پارکر ناسا نخستین فضاپیمایی است که به طور مستقیم برای بررسی خورشید به ماموریت اعزام شده و در اطراف ستاره منظومه شمسی در حال کاوش است تا به دانشمندان کمک کند فوران های خورشیدی که می توانند با شکل گیری و تداوم حیات روی زمین تداخل داشته باشند را بهتر درک کنند.

بر اساس گزارش های رسمی ناسا، این فضاپیما در آخرین ماموریت خود، رسماً خورشید را لمس کرده و در جو ناشناخته خورشید و یکی از  تاج های آن  فرو رفت. دانشمندان این خبر را ساعاتی پیش در جریان نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کردند.

بر این اساس اعلام شد کاوشگر خورشیدی پارکر در ماه آوریل در طول هشتمین نزدیک شدن فضاپیمای نزدیک به خورشید از یک تاج خورشیدی عبور کرد. دانشمندان می گویند چند ماه طول کشید تا داده ها از خورشید به زمین رسیده و چند ماه دیگر نیز برای تحلیل و تأیید این اطلاعات مورد نیاز بود و دلیل این تاخیر در اعلام دستاورد فوق، مسايل فنی ذکر شده است.

دکتر نور رئوفی، دانشمند تونسی الاصل این پروژه در دانشگاه جانز هاپکینز، این خبر را به طرز شگفت انگیزی، هیجان انگیز توصیف کرد. به گزارش سیناپرس، از آنجا که خورشید فاقد یک سطح جامد است، تاج جایی است که فعل و انفعالات این ستاره درخشان در آن انجام می شود. کاوش در این منطقه با شدت مغناطیسی بسیار زیاد و از نزدیک می ‌تواند به دانشمندان کمک کند تا فوران‌های خورشیدی را که می‌توانند با حیات در زمین تداخل ایجاد کنند، درک کنند.

پارکر که در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، زمانی که برای اولین بار از مرز ناهموار بین جو خورشیدی و بادهای خورشیدی خروجی عبور کرد، ۱۳ میلیون کیلومتر از مرکز خورشید فاصله داشت. به گفته دانشمندان، این فضاپیما حداقل سه بار به داخل و خارج از تاج فرو رفت که تمامی این مانورها موفقیت آمیز محسوب شده و در واقع یک انتقال آرام بود.
جاستین کسپر از دانشگاه میشیگان نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: اولین و دراماتیک ‌ترین زمانی که پارکر در تاج خورشیدی فرو رفت، حدود پنج ساعت طول کشید. ممکن است فکر کنید پنج ساعت، به نظر زیاد نمی‌آید اما پارکر به قدری سریع حرکت می کرد که در طول این مدت مسافت زیادی را طی کرد و با سرعت بیش از ۱۰۰  کیلومتر در ثانیه به سفر خود ادامه می دهد.

به گفته رئوفی، تاج های خورشیدی، گرد و خاکی تر از حد انتظار به نظر می رسد. او گفت که سفرهای بعدی پارکر در تاج های خورشیدی در آینده به دانشمندان کمک می کند تا منشأ طوفان های خورشیدی و چگونگی گرم شدن و شتاب آن در  فضا را درک کنند. به گزارش سیناپرس، داده‌های اولیه حاکی از آن است که پارکر در نهمین عملیات نزدیک شدن به تاج های خورشیدی در ماه اوت نیز وارد یک تاج شده است، اما دانشمندان می‌گویند که اعلام دقیق این موضوع به تحلیل‌های بیشتری نیاز دارد.
گفتنی است پارکر قرار است همچنان به خورشید نزدیک ‌تر ‌شود و تا آخرین مدار بزرگ آن در سال ۲۰۲۵ دست پیدا خواهد کرد.به گزارش سیناپرس، این فضاپیما و کاوشگر خورشیدی تحت آزمایش ‌های متعددی قرار گرفته و مهم‌ ترین موضوع در این میان، طراحی سپر حرارتی مناسب و پیشگیری از ذوب شدن و سوختن بدنه فضاپیما بود. فاصله خورشید تا زمین در حدود ۱۴۹٫۶ میلیون کیلومتر است و کاوشگر ناسا به‌گونه ‌ای برنامه‌ ریزی‌شده است که تا فاصله ۹٫۸ میلیون کیلومتری خورشید خواهد رفت.
بر اساس برنامه ‌ریزی‌های انجام‌شده، این مأموریت ۷ سال به طول خواهد انجامید. مهم‌ ترین مأموریت این کاوشگر، بررسی اتمسفر خارجی حورشید و مشاهدات بسیار حساس و مهمی در این ستاره باهدف پرسش‌های فراوانی در دنیای فیزیک خواهد بود.
شرح کامل این یافته ها در آخرین گزارش انجمن فیزیک آمریکا منتشر شده است.

منبع: theguardian