آلودگی هوا خطری جدی برای جان شهروندان است

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دانشگاه هاروارد به تازگی هزینه ‌های سالانه مرتبط با انتشار گازهای گلخانه‌ ای وسایل نقلیه و ذرات معلق مانند دوده در اگزوز خودروها را بررسی کردند. بر این اساس مشخص شد که تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر در ایالات متحده به دلیل ذرات معلق مرتبط با ترافیک جان خود را از دست دادند اما اگر انتشار گازهای گلخانه ای در سطح سال ۲۰۰۸ باقی می ماند، تعداد تلفات حدودا دو نیم برابر بیشتر شده و به ۴۸ هزار و ۲۰۰ نفر می رسید.

برآوردها نشان می دهد این کاهش مرگ و میر بیشتر از ۲۷۰ میلیارد دلار صرفه جویی در سال ۲۰۱۷ در پی داشته است. به گزارش سیناپرس،محققان این کاهش آلودگی ذرات معلق و گازهای گلخانه ای را تا حد زیادی به استفاده از وسایل نقلیه سبک و مقررات سختگیرانه شرکت های مصرف کننده سوخت های فسیلی و سازندگان خودرو نسبت دادند.

گفتنی است بر اساس اطلاعات موجود، خودروها و حوزه حمل و نقل حدود ۲۹ درصد از کل تغییرات آب و هوایی را تشکیل می دهند. گزارش های جهانی همچنین حاکی از این حقیقت است که انتشار گازهای گلخانه ای توسط  پنج تولید کننده خودرو از جمله فولکس واگن و مزدا، بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰  افزایش یافته است. به گزارش سیناپرس، ارنانی چوما، پژوهشگر دانشگاه هاروارد و سرپرست این پروژه مطالعاتی درباره یافته های فوق گفت:  پیشرفت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با خرید وسایل نقلیه بزرگتر خنثی می شود. اگر دولت ها سیاست‌های سخت‌گیرانه ‌تری را اعمال نکند، دستیابی به پیشرفت اساسی دشوار خواهد بود.

در این میان باید در نظر داشت دوره‌ های آلودگی شدید، مانند مه‌ های شدید ناشی از دود که در کلان شهرها تجربه می ‌شود، نسبت به قرار گرفتن مزمن در معرض سطوح پایین‌تر آلودگی، می  ‌تواند مرگبارتر باشد. محققان همچنین دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق ناشی از آلودگی ترافیک خودروها تاثیر به سزایی در افزایش مرگ و میر ناگهانی دارد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.