نیماد باید ابزاری برای ارتقای دانش فناورانه باشد

 دکتر یونس پناهی در دومین روز از گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، به بروندادهای تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: ۷۸۹ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت فعال هستند، برنامه‌ریزی در کاربردی کردن تحقیقات و رویکرد به حل مسایل و مشکلات نظام سلامت، توسعه ۸۲ واحد تحقیقاتی بالینی در بیمارستان‌های آموزشی، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های تحقیقاتی علوم پزشکی به ۲۳ شبکه، برنامه توسعه هدفمند مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور، ۱۴۹۲ عضو هیات علمی پژوهشی، ظرفیت‌سازی و تاسیس ۵۳ پژوهشکده علوم پزشکی از جمله بروندادهای تحقیقات و فناوری است.

وی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ۱۴۰۰ شرکت در حال حاضر با گردش مالی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال و تولید ۴۵۰۰ محصول دانش‌بنیان متکی بر دانش بومی و حضور در بازار داخلی فعال هستند و تحت حمایت قرار دارند.

پناهی در ادامه به تولید دو هزار و ۴۲۲ محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

وی راه‌اندازی دفاتر مالکیت فکری در ۱۰ منطقه آمایشی کشور و پیگیری تخصیص خطوط اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تخصیص منابع حمایتی به هسته‌های فناور و دانش‌بنیان را به عنوان بروندادهای تحقیقات و فناوری برشمرد.

پناهی تاکید کرد: نباید مقاله تبدیل به هدف غایی حوزه سلامت شود، باید توانمندی ایجاد شده را در قالب دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به قدرت به سمت تولید محصول سوق دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم نخبگان را در تراز جهانی آموزش دهیم و توان آنها را با ظرفیت‌سازی در جهت اهداف کلان کشور تقویت و هدایت کنیم.

پناهی به فعالیت‌های موسسه نیماد اشاره کرد و گفت: در روز نخست گردهمایی هم یک برنامه تفسیری داشتیم. نیماد باید ابزاری برای ارتقا و رسیدن به دانش فناورانه و محصول محور باشد. تاکید داریم که نیماد برای تمام محققان در سراسر کشور باشد تا در جهت ارتقای دانش خود از مزایای آن استفاده کنند.

وی افزود: هدف از تاسیس این موسسه، ایجاد یک نهاد عالی رتبه علمی جهت رهبری، مدیریت، حمایت و توسعه تحقیقات علوم پزشکی در کشور شامل آموزش توسعه نوآوری و فناوری است.

پناهی افزود: توسعه فعالیت پارک‌های فناوری سلامت در برنامه حمایتی قرار دارد که با وزارت علوم هماهنگی‌هایی انجام شده است تا با سازو کار مشخص و راه‌اندازی پردیس سلامت با مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این زمینه نیز گام‌های موثری برداشته شود.

وی گفت: دوره دکترای تخصصی فناوری محور با همکاری معاونت آموزشی تدوین شده است، ولی تاکید می‌کنم که باید در راستای محصول حرکت کنیم.

پناهی با اشاره به حوزه توسعه فناوری سلامت گفت: در گفتگوهایی که با فعالان این حوزه داشتم، متوجه شدم هسته های فناور در فرایند گرفتن مجوز به مشکل بر می‌خورند، باید این مسئله را از طریق تعاملات با نهادهای مختلف رفع کنیم تا زنجیره ارزش تولید در کشور را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه به اهداف توسعه فناوری تا سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ باید نسبت تولید محصول به خدمت به تولید مقاله افزایش یابد. افزایش نسبت اختراعات به کل مقالات، افزایش متناظر نسبت به اختراعات تجاری شده، فروش یا انتقال فناوری حداقل دو درصد از محصولات دانشی تولید شده دانشگاه ها، میزان جذب منابع از طریق ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه حداقل به میزان ۲۰ برابر، تمرکز بر غذای سالم و گیاهان دارویی به عنوان مزیت ملی و غیره تحت الزامات اساسی است که در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در برنامه ثبت ملی بیماری‌ها و پیامدهای آن نیز در برنامه ماست، ولی نباید به ثبت آن اکتفا کرد و باید از نتایج این ثبت به صورت عملی استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی افزود: رفتار پژوهشگران ما در حوزه سلامت باید شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد و این را باید در کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی نظام مند کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا