دانشگاه اصفهان برای راه اندازی اولین مرکز آموزش پرسش محور در ایران پیشگام شد

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان روز پنجشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: راه اندازی مراکز آموزش ' پرسش محور ' علوم پایه یکی از برنامه های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است که دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش ایران بر راه اندازی آن در کشورمان تاکید دارند. 

دکتر سید حسن روضاتیان افزود: دانشگاه اصفهان در این راستا بعنوان تنها داوطلب راه اندازی مرکز آموزش پرسش محور در ایران پیشقدم شده و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی این مرکز است. 

وی آموزش پرسش محور را یکی از روشهای نوین در یادگیری علوم پایه خواند و گفت: این روش آموزشی، معلم محور یا کتاب محور نیست بلکه تدریس همراه با پرسش سازی برای دانش آموز یا دانشجو انجام می شود تا فراگیر بتواند به تجزیه و تحلیل مبانی علوم پایه بپردازد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه لازم است این روش آموزشی از دوران ابتدایی آغاز شود و تا دوران دانشگاهی ادامه داشته باشد گفت: این روش آموزشی منجر به تقویت روحیه پژوهشی در بین دانش آموزان و دانشجویان می شود. 

روضاتیان که تیر امسال به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کارگاه آموزش پرسش محور در کشور قزاقستان شرکت کرده بود افزود: در این کارگاه بین المللی، گزارشی از برنامه ها و اهداف وزارت علوم ایران در زمینه ترویج آموزش پرسش محور علوم پایه ارائه شد. 

وی با بیان اینکه مرکز ترویج و توسعه آموزش پرسش محور در کشور فرانسه قرار دارد تصریح کرد: کشور پاکستان نیز بعنوان نماینده کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در این زمینه فعالیت می کند. 

وی اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی مرکز آموزش پرسش محور علوم پایه در دانشگاه اصفهان، ارتباط با مراکز آموزشی و تحقیقاتی منطقه ای و بین المللی برقرار و کارگاه های آموزشی کشوری، منطقه ای و بین المللی با هزینه بخش علمی سازمان اکو (ECO) درباره روش IBSE برگزار شود. 

ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان عضو سازمان اکو هستند. 

این سازمان هم اکنون با 10 عضو، حدود 330 میلیون تن جمعیت و هشت میلیون کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد. 

آموزش پرسش محور علوم پایه ( Inquiry based science education ) روش تمرکز بر تحقیقات دانشجویی به عنوان نیروی محرکه برای یادگیری است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا