عدالت با هوشمندی محقق می‌ شود

سعیدرضا عاملی روز چهارشنبه در نشست خبری سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نگاه تحولی در دستور کار این شورا قرار گرفته است، بعد از حکم ۲۳ آبان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول و نگاه نو در شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه تحول در شورا تشکیل شد که تاکنون ۹ جلسه این کارگروه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این کار گروه در مدت ۲ ماه قرار است تحولات مورد نیاز حوزه فرهنگ و دانش کشور را دنبال و نتایج آن را اعلام کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک روز تاسیس این شورا به فرمان امام خمینی(ره) توضیح داد: ۳۷ سال از تاسیس این شورای گذشته است. رسالت اصلی شورای عالی انفاض بُعد فرهنگی و انقلاب اسلامی است، امری که رهبر انقلاب بارها به آن تاکید کردند که شورا به عنوان یک شورای فرا قوه ای ظرفیت بزرگی برای تصمیم سازی، سیاست گذاری و یک نوع رصد به وضعیت کشور دارد.

عاملی گفت: ماموریت ما در حوزه دانش اقتضا می‌کند تا کشور در سطح بین المللی از جایگاه بهتری برخورد باشد، ایران از نظر رشد علمی  رتبه چهارم در جهان و از نظر مقاله رتبه ۱۶ را دارد.

وی به دستاوردهای علمی کشور اشاره و تاکید کرد: سند نقشه جامع علمی مسیر علمی کشور را فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این شورا در حوزه فرهنگ هم مصوبات کلیدی و مهمی داشته است. شاید مهم  ترین اقدامات سند مهندسی فرهنگی است ‌که ۳۰۰ راهبرد برای آن در حوزه موسیقی، هنر، معماری و… پیشنهاد و پیش بینی شده است.

عاملی گفت: اگر از من بپرسند از اقداماتی که به خصوص در زمینه فرهنگ شده راضی هستید، باید بگویم خیر، به همین دلیل طبق حکمی که رهبر معظم انقلاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دادند، درخواست و ملاحظه ایشان به عنوان یک نگاه نو بود. ایشان تاکید کردند ما نیازمند ارتقای نگاه هستیم. یعنی جامعه و وضعیت آن را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: این تغییر در جامعه که نسبت به ابعاد آن نگران هستیم فقط در جامعه ما نبوده لذا شعار تحول ارزش خواهد یافت، از این رو ما دنبال تحول هستیم تا از وضع موجود به وضع مطلوب برویم. تحول باید هدف متعالی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا در دوره تحول به مسایل اساسی نگاه دارد و دنبال راه گشایی است. عدالت را نباید با نوشته و پیوست تامین کرد بلکه عدالت را باید با الگوریتم، سیستم و هوشمندی ایجاد کرد. باید نظام حمایت اجتماعی برای مردم فقیر ایجا کرد.

عاملی ادامه داد: در جامعه مشکل فقر، ناهنجاری، طلاق، خشونت و… را شاهد هستیم که حتما باید برای آنها راه حل مناسب ایجاد کنیم. هفت درصد خانواده‌های در ایران تک سرپرست هستند که ۸۷ درصد آنها توسط مادر اداره می‌شود، در آمریکا ۳۰ درصد خانوارها تک سرپرست هستند.

وی ادامه داد: مادر باید آرامش و آسایش داشته باشد، در حالی که برخی مواقع مساله معیشت فرزندان وجود دارد لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه عدالت گرایانه در حوزه سلامت، درمان، مسکن، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی نیاز به ورود جدی در این  موضوع دارد. تحول در شورا با سه رویکرد نگرشی، تحول ساختاری، تحول فرایندی همراه است.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: برای اینکه یک خدمت را احراز کنیم،مراحل سیستم اداری را ایجاد کردیم که برخی فسادها برای فرآیندهای نظام اداری است از این رو باید برای کاهش فساد از دولت الکترونیک و هوشمند استفاده کرد. ما دنبال تحول ساختاری هستیم‌.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها و اقدامات مربوط به کنکور را از سال گذشته تصویب کردیم. در نظام کنکور قبلی به تلاش ۱۲ ساله متقاضیان ورود به دانشگاه توجه نمی شد. همچنین مصوبه های زیادی در حوزه علم و فناوری داشتیم مثلا اساسنامه ستاد نانو نهایی سازی شد.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی هم گفت: روز گذشته جلسه ای درباره این موضوع برگزار شد، در این جلسه نظرات مخالف و موافق گرفته شد، تمامی شرکت کنندگان در این جلسه از جمله وزیر بهداشت توافق داشتند که ما کمبود پزشک عمومی و حوزه تخصصی در کشور و همچنین مشکل  توزیع پزشک در کشور داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وضعیت پزشک در تهران مطلوب است اگرچه افراد باید نوبت‌های طولانی برای درمان داشته باشند و یا برخی از شهرهای دور افتاده به تهران می‌آیند. ۵۰ درصد شهرهای کشور نسبت پزشک عمومی به ۱۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۳.۸ است و این یعنی وضعیت مطلوب نیست البته نگرانی درباره کیفیت و تامین منابع در این خصوص وجود دارد. جمع بندی در این خصوص سه شنبه هفته آینده و همان دستوری که در ستاد نقشه جامع علمی کشور را آماده کردیم ارایه خواهیم می کنیم.

عاملی افزود: در سال گذشته ۷۳ هزار نفر در رشته تجربی با معدل ۱۹ تا ۲۰ فارغ التحصیل داشتیم، این بچه‌ها نخبه هستند اما در رشته پزشکی پذیرش نشدند. رتبه ایران در مهاجرت نخبگان ۹۲ است. در کشورهای پیشرفته بین کار و تحصیل، کار را انتخاب می‌ کنند.

وی درباره ادغام آموزش عالی و علوم پزشکی نیز گفت: چون سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب ناظر بر جدا بودن این دو حوزه است، اگر قرار بوده از هم جدا شوند باید نسبت به آن سیاست‌ها توجه شود. وقتی آموزش پزشکی را از آموزش عالی جدا بدانیم خودمان را از برخی امکانات آموزش عالی محروم می‌کنیم.

وی افزود: سلامت پیوند جدی با حوزه علوم انسانی دارد، در قدم اول باید از ظرفیت‌های هم استفاده کنند. ضمن اینکه اکنون بین نظام بهداشت و درمان پزشکی یک استقرار وجود دارد از این رو به هم زدن این استقرار درست نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف کنکور گفت: در طرح کنکور ۴۰ درصد دروس تخصصی و ۶۰ درصد مربوط به سیستم آموزش و پرورش می‌شود. این سیستم در اثر سایر کشورها نیز تجربه شده است اما تا زمانی که نتوانستم وضعیت مناسبی پیدا کنیم نباید به سمت حذف کنکور برویم.

عاملی درباره سهمیه‌های کنکور هم تاکید کرد: سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، بومی گزینی و سایر سهمیه‌ها را مجلس تصویب کرده است. سهم سهمیه‌ای ها از غیر سهمیه‌ای ها کمتر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا