افزایش اختلال استرس پس از وقوع سانحه

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: علت های مختلفی برای بروز اختلال استرس پس از سانحه وجود دارد که از جمله آنها می توان تجربه مستقیم سانحه، مشاهده مستقیم آن، تجربه سانحه توسط نزدیکان (در خانواده یا دوستان بسیار نزدیک) و یا مشاهده‌ی دائمی جزئیات سانحه به صورت مستقیم و نه از طریق رسانه‌ها و فیلم‌ها اشاره کرد.

هوشیار اضافه کرد: علائم شروع بیماری معمولاً طی یک تا سه ماه پس از وقوع یک رخداد شروع خواهد شد. در برخی موارد این زمان طولانی تر است و فرد مبتلا افکار ترسناکی دارد، در مورد حادثه ای که تجربه کرده کابوس می بیند و گاهی در حالت بیداری نیز ممکن است تصور کند در حال تجربه مجدد رویداد آسیب زا است.

وی ادامه داد: خاطره سانحه، تصاویر آن و احساسات مرتبط با آن مدام برای فرد مرور می شوند و این یادآوری به قدری دردناک است که فرد از هرچیزی که به یادآوری دوباره حادثه بینجامد دوری می کند و حتی از صحبت کردن در مورد آن اتفاق، اجتناب می کند. بیمار تحریک پذیر است و زود عصبانی می شود، استرس، اضطراب و نگرانی زیادی را تجربه می کند و در مقایسه با قبل از سانحه، حساسیت بیش از حدی نسبت به خطرات احتمالی نشان می دهد.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه این تغییرات رفتاری موجب ایجاد اختلال در کار و زندگی یا تخریب روابط با بیمارمی شود، گفت: همچنین روحیه و شرایط روانی بیمار درگیر مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات تمرکز، مشکلاتی در سلامت روان همچون افسردگی، ترس و اضطراب، ناتوانی در یادآوری برخی از جنبه های رویداد، احساس گناه و سرزنش، حس جدایی و دوری از دیگران، داشتن احساس تنفر، خشم ، نا امیدی یا سایر احساسات آزار دهنده می شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر علائم روحی ذکر شده، فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، برخی مشکلات جسمی از قبیل تضعیف سیستم ایمنی و ابتلای مکرر به انواع عفونت ها، اختلالات خواب که به خستگی و سایر مشکلات منجرشود، سردرد، سرگیجه، تعریق، لرزش، مشکلات معده، درد قفسه سینه، تیر کشیدن و درد در سایر نقاط از جمله علائم جسمانی را تجربه می کند.

هوشیار یادآور شد: همچنین ممکن است فرد بزرگسال مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ، به مصرف الکل یا داروهای مختلف و مواد مخدر روی آورد که در تمامی این موارد باید به یک تیم درمانی مناسب مراجعه کرد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا