ضعف در آموزش خلبانان، عامل انفجار هواپیمای فضایی ویرجین گالاکتیک

هواپیمای فضایی اسپیس‌شیپ 2 متعلق به شرکت خصوصی ویرجین‌گالکتیک 31 اکتبر2014  میلادی (نهم آبان 93) در حال انجام پرواز آزمایشی در صحرای موجاوه، در اثر بروز مشکل فنی منفجر شد که در این سانحه «مایکل آلزبری» خلبان 39 ساله هواپیما کشته و کمک خلبان نیز دوم بشدت مجروح شد.

در پی وقوع این سانحه، 700 گردشگر فضایی که اقدام به پیش‌خرید بلیت 250 هزار دلاری این پرواز زیرمداری (تا ارتفاع 100 کیلومتری) کرده بودند، انصراف خود را از این سفر اعلام کردند.

در نشست اخیر انجمن ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB)، دلایل سقوط این هواپیمای فضایی مورد بررسی قرار گرفت. نظارت ضعیف از سوی اداره هوانوردی فدرال (FAA) یکی از دلایل بروز این سانحه عنوان شد.

آموزش ضعیف خلبانان و ناآگاهی آنان از خطر باز کردن زودهنگام بخش دم موسوم به feather نیز بعنوان عوامل بسیار تأثیرگذار در بروز این فاجعه عنوان شدند.

تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های داخل کابین نشان می‌دهند، آلزبری، خلبان کشته شده این پرواز آزمایشی، اهرم بازکننده بخش feather را زودتر از رسیدن به سرعت 1.4 ماخ کشیده بود که این مسأله باعث تغییر در نیروهای ایرودینامیکی و درنتیجه انفجار فضاپیما شد.

شرکت ویرجین گالاکتیک در حال اضافه کردن یک دستگاه مکانیکی اضافی بر روی هواپیمای فضایی اسپیس‌شیپ 2 است تا از باز کردن سهوی و زودهنگام این بخش دم توسط خلبانان جلوگیری کند.

نسخه دوم هواپیمای فضایی اسپیس‌شیپ 2 با رفع عیب‌های نمونه اول ساخته شده و ویرجین گالاکتیک در انتظار دریافت مجوزهای لازم برای آغاز دور جدید پروازهای آزمایشی تا پیش از پایان سال جاری میلادی است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا