عروس دریایی چگونه بدون مغز کار می کند؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از لایو ساینس، دانشمندان مدل جدیدی را برای مطالعه سیستم عصبی به ظاهر ساده عروس دریایی ابداع کردند. در حالی که مغزانسان به عنوان یک مرکز کنترل تمرکز عمل می کند، عروس دریایی چنین ساختاری در سیستم عصبی خود ندارد. درعوض، بسیاری از عروس‌های دریایی شبکه‌ پراکنده ای از اعصاب را در خود حمل می‌کنند که به طور متقارن از مرکز بدنشان منشعب شده است.

علاوه بر این، آنها یک حلقه عصبی دارند که در قسمت پایین نیمه ماه شکل عروس دریایی قرار دارد. طبق مطالعات گذشته برخی از عروس‌های دریایی فاقد شبکه‌های عصبی هستند و فقط حلقه‌های عصبی دارند.

سوال اینجا است که عروس دریایی چگونه می تواند بدون مغز رفتار هماهنگ انجام دهد؟ به عنوان مثال، چگونه موجودات ریز دریایی مانند میگو  را از وسط تا می کند و به سمت دهان لوله ای خود می کشد؟

برای پاسخ به این سوال، دانشمندان این نوع از کیسه تن را با  اصلاح ژنتیکی دستکاری کردند و نشانگر کلسیم رمزگذاری شده ژنتیکی را داخل بدن عروس در یایی تعبیه کردند که در تماس با کلسیم سبز رنگ می شد و می درخشید.

محقق این پژوهش گفت: این پروتئین درخشان ویژه که در ژنوم عروس دریایی قرار داده شده فقط در نورون های فعال روشن می شود. وقتی نورون‌ها فعال هستند، مقدار کلسیم داخل نورون‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین نشانگر کلسیم رمزگذاری شده  فلورسنت‌تر می‌شود و این بدان معناست که فعالیت عصبی مانند چشمک زدن به نظر می رسد.

با تبدیل شدن عروس دریایی به نمایش های نوری مینیاتوری، این تیم آزمایش های متعددی را انجام داد تا نورون هایی را مشاهده کنند که در طول رفتارهای غذایی عروس دریایی روشن می شوند. آنها دریافتند که هنگامی که عروس دریایی به میگوی آب نمک می چسبد، گروهی از نورون های فیزیکی نزدیک میگو ناگهان روشن می شوند و از طریق خاصیت فلورسانی کلسیم توانستند رفتار عروس دریایی را تحلیل کنند.

مترجم: هاجر غفاری