حضور در جمع، کلید درمان اضطراب اجتماعی

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از محققان به سرپرستی فالون گودمن از دانشگاه فلوریدا جنوبی در مطالعات جدید خود دریافتند داشتن ارتباط با کیفیت با سایر افراد به عنوان یک استراتژی قابل اعتماد برای بهبود خلق و خوی افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعیعمل می کند. این تیم پژوهشی به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بودند که آیا معاشرت با سایرین برای کسانی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند، مفید است یا نه؟

پژوهشگران برای آزمایش فرضیه خود، ۴۲ فرد بزرگسال دارای این اختلال را طی دو هفته مورد بررسی قرار دادند. در طول مطالعه، محققان در ساعات مختلف روز از شرکت کنندگان خواستند که  سطح فعلی شادی خود را نشان داده و همچنین بگویند آیا در جمع به سر می برند یا خیر؟ کلیه این پاسخ ها از طریق تلفن های هوشمند شرکت کنندگان جمع آوری شد.

در ادامه و با بررسی این اطلاعات، محققان دریافتند که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به ‌دلیل این مشکل، به طور متوسط سطوح پایین ‌تری از شادی را گزارش می ‌کنند، اما همین افراد وقتی مجبور به حضور در جمع هستند، احساس بهتری را تجربه می کنند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: برخلاف تصور رایج، ما دریافتیم که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در کنار دیگران خوشحال ‌تر از زمانی هستند که به تنهایی سر می برند. در واقع بر اساس این یافته ها می توان مدعی شد احساس اضطراب یا نگرانی در مورد معاشرت مانع از تجربه لذت در حین معاشرت نمی شود.

پژوهشگران در مرحله بعد به بررسی این مساله پرداختند که آیا انواع خاصی از موقعیت ‌های اجتماعی ، باعث می ‌شوند افراد احساس شادی بیشتری کنند؟

برای حل این موضوع، پژوهشگران از طرح مطالعه مشابهی مانند مطالعه قبلی خود استفاده کردند. آنها از شرکت کنندگان خواستند که هنگام تکمیل سؤالات، دقیقا عنوان کنند که آیا تنها بوده یا با حضور شریک عاطفی، دوست نزدیک، عضو خانواده، مافوق، همکارهمسایه، آشنا یا فردی غریبه به سر می برند.
این بررسی ها نشان داد که افراد در حضور فردی که عاشقش هستند و دوستان نزدیک نسبت به زمانی که با مافوق، همکاران و همسایگان بودند، سطح شادی بیشتری را گزارش کردند. این موضوع هم در مورد افراد مضطرب اجتماعی و هم در مورد افراد غیر اجتماعی صادق بوده و محققان با تکرار نتایج قبلی خود، دریافتند که هم افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی و هم افراد غیر اجتماعی وقتی در حضور افراد دیگر هستند، عموماً شادتر خواهند بود.

اعضای این تیم مطالعاتی امیدوارند که تحقیقات آنها روش جدیدی از درمان را برای بسیاری از مردم  که با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، ارائه کند. بر اساس آمارهای رسمی،  تقریباً ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان  به این اختلال مبتلا هستند

فالون گودمن در این رابطه می‌ گوید: یکی از کلیشه‌های فردی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی این است که فرد ترجیح می‌ دهد در اتاق خواب خود تنها بوده وبا دنیا تعامل نداشته باشد. 

این روش درمانی نشان می دهد افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی از تمایل اولیه برای ارتباط انسانی برخوردار هستند ولی   آنها فقط در شرایط خاص یا با افراد خاص این تعامل را ارائه کرده و اگر در شرایط درمانی مناسب قرار بگیرند می توانند بر اختلال خود غلبه کرده و رووابط اجتماعی استانداردی داشته باشند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی اختلالات اضطرابی  (Journal of Anxiety Disorders ) منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا