کنترل خشم نوجوانان با شناسایی نشانه های هشداردهنده

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: به نوجوان خود کمک کنید راه های سالمی برای آزاد کردن خشم خود پیدا کند .در این مسیر، ورزش، بازی های گروهی و یا راه های ساده ای مثل پانچ کردن یا پاره کردن کاغذهای باطله می تواند به آزاد شدن تنش و خشم کمک کند بسیاری از نوجوانان از هنر یا نویسندگی برای ابراز خلاقانه خشم خود استفاده می کنند.

مهدویان فر اضافه کرد: اگر نوجوان شما بتواند نشانه های هشدار دهنده ای که او را به جوش می آورد شناسایی کند، خواهد توانست قبل از آنکه خارج از کنترل شود خشمش را کنترل کند بنابراین به نوجوان خود زمان و فضایی دهید تا خود را بازیابی کند.

وی ادامه داد: زمانی که نوجوان عصبانی است به او اجازه دهید مدتی را در اتاق خودش یا فضایی دیگر به خلوت بگذراند تا آرام بگیرد. تا زمانی که عصبانی است، هرگز به دنبال او نروید و از او نخواهید که عذرخواهی کند یا توضیح بدهد.

این متخصص روابط بین فردی با تأکید بر اینکه والدین در چنین شرایطی باید خشم خود را مدیریت کنند، گفت: اگر شما خلق و روحیه مثبت خود را از دست دهید، نخواهید توانست به فرزند خود کمک کنید پس اگر چه سخت است اما شما باید بدون تأثیر پذیری از عصبانیت فرزندتان، آرام بمانید.

وی افزود: برای این کار می توانید یک لیست تهیه کنید و کارهای آرام بخشی را درآن یادداشت کنید که به شما کمک می کند موقع عصبانیت فرزندتان خود را آرام کنید مثلا نوشیدن یک لیوان آب ، ارسال یک پیام کوتاه به یک دوست، تغییر دادن کانال تلویزیون، رفتن به یک اتاق دیگر و … .

مهدویان فر خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید اگر شما یا دیگر اعضای خانواده فریاد بزنید یا چیزی را پرتاب کنید، نوجوان به طور طبیعی فرض خواهد کرد که این روش ها روش های مناسبی برای ابراز خشم هستند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا