ثبت تصاویر عروس دریایی ۱۱ متری

به گزارش سیناپرس، بیشتر ما تصور می کنیم تقریبا تمام نقاط جهان را شناخته و بر همه چیز تسلط داریم اما گاهی علم دوست دارد به ما یادآوری کند که زندگی چقدر پیچیده و ناشناخته است.
به تازگی پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) ویدئویی از یک عروس دریایی را با استفاده از فناوری ROV Doc Ricketts ثبت کردند که  تقریباً ۹۹۰ متر زیر سطح خلیج مشاهده شد. 
یکی از مواردی که این عروس دریایی را بسیار منحصر به فرد و در عین حال تا حدودی ترسناک می کند، وجود چهار بازوی روبان مانندی است که از دهانش بیرون آمده اند. به گزارش سیناپرس، این بازو ها می توانند تا ده و نیم متر رشد کرده و این جانور از آن ها برای گرفتن طعمه و انتقال آن به دهانش استفاده می کند. 


گفتنی است نخستین تجربه برخورد دانشمندان با این عروس های دریایی غول پیکر، به سال ۱۸۹۹ برمی گردد که در آن زمان با نام علمی  Stygiomedusa gigantea، معرفی شد. این جانور جز ناشناخته ترین موجودات دریاها محسوب شده و دانشمندان تنها حدود ۱۰۰ بار با این موجود کمیاب روبرو شده اند.
به گفته جانورشناسان، این موجود غول پیکر که فانتوم نامیده شده، یکی از بزرگترین چتر های دریایی جهان است. به گزارش سیناپرس، ثبت تصویر از این جانور بسیار نادر است زیرا معمولاً این عروس های دریایی در عمیق ترین نقاط اقیانوس زندگی کرده و انسان یا حتی زیردریایی‌های قابل مانور در اعماق دریا نیز به وی دسترسی ندارند.
 خوشبختانه، فیلم گرفته شده توسط زیردریایی مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری این امکان را به جانورشناسان داد تا نگاهی دقیق تر به این موجود داشته باشند.
این عروس‌های دریایی معمولاً زنگوله ‌ای به شکل کلاه آفتابی به طول یک متر یا بزرگ ‌تر داشته و هنگام حرکت در اقیانوس، بازوهای دهانی بلندشان پشت آن آویزان هستند. به گزارش سیناپرس، این جانور با حرکات آرام سرش خود را به جلو رانده و هر چیزی را که در بازوها گیر کرده باشد به سمت دهانش می کشد.
دانشمندان معمولاً از تورهای ترال برای گرفتن و مطالعه موجودات اعماق دریا استفاده می کنند. اما، صید این موجودات کمیاب در تورهای ترال بسیار سخت است. که مطالعه آنها را دشوار می کند. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: bgr
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا