بررسی ردپای دایناسورها در اسپانیا

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران بین المللی در حال بررسی و مطالعه آثار و ردپاهای فسیل شده دایناسورها در کشور اسپانیا هستند . این آثار عمدتا در منطقه لاس سرسا دی کوئینتانیلا دی لاس ویناس  Las Sereas de Quintanilla de las Viñas قرار دارند که یکی از غنی تری مناطق جهان از نظر دارا بودن آثار مرتبط با ردپای دایناسورها محسوب می شود . این منطقه در شمال ایالت بورگوس Burgos قرار دارد و تاکنون آثار و رد پا های بسیاری از جانوران ماقبل تاریخ در این منطقه شناسائی و ثبت  شده است .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها توسط مرکز پژوهشی دیرین – باستان شناسی سالنس Salense  با نام کامل Salense Archaeological-Paleontological Collective  در حال پیگیری و انجام بوده و سرپرستی این پروژه را فیدل تورسیدا Fidel Torcida  دیرینه شناس مشهور اسپانیائی بر عهده دارد . وی در ارتباط با این پروژه به رسانه های بین المللی  اعلام کرد : در این ردپاهای فسیل شده و رسوبات موجود در آن ، اطلاعات بسیاری از روزگار باستان وجود دارد و مطالعات بر روی آثار متعدد این منطقه از سال 2009 میلادی شروع شده و همچنان در حال پیگیری است .  گفتنی است ، پژوهشگران در مطالعات خود موفق به نمونه برداری های متعددی از آثار باقی مانده در رسوبات موجود در ردپاهای فسیل شده دایناسورها شده اند که می تواند اطلاعات زیادی از نوع ساختار فیزیکی بدن این جانوران ماقبل تاریخ و همچنین گیاهان و دانه های گیاهی آن دوره در اختیار پژوهشگران قرار دهد .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، به تازگی این تیم پژوهشی موفق به یافتن ردپائی از یک  نوع خاص از دایناسور ها شده اند که به اعتقاد فیدل تورسیدا ، دارای ویژگی های عجیب و ناشناخته ای است . به باور این دیرین – باستان شناسان ، رد پای کشف شده  به احتمال زیاد به گونه ای ناشناخته از دایناسورهای خانواده sauropod تعلق دارد .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، به تازگی این تیم پژوهشی موفق به یافتن ردپائی از یک  نوع خاص از دایناسور ها شده اند که به اعتقاد فیدل تورسیدا ، دارای ویژگی های عجیب و ناشناخته ای است . به باور این دیرین – باستان شناسان ، رد پای کشف شده  به احتمال زیاد به گونه ای ناشناخته از دایناسورهای خانواده sauropod تعلق دارد .

در این مطالعات ، ویژگی های ساختار شناسی و آناتومیک دایناسورها بر اساس ردپای آن ها مورد بررسی قرار گرفته و توسط برنامه های کامپیوتری ، بازسازی می شوند .  بر اساس این گزارش ها ، ردپای یافت شده با انواع مشابه پیشین ، کاملا متفاوت است .