توانمند‌ سازی شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازارهای بین المللی

دکتر مهدی کشمیری در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: عملا بخش قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک و سایر پارک‌های علم و فناوری در حد و اندازه‌های بین‌المللی نوپا ( Startup) محسوب می شوند. همچنین مشکلات داخلی این شرکت‌ها همانند کمی تجربه، نداشتن برند، اهتمام نداشتن به پذیرفتن شریک توانمند، نداشتن برنامه عملیاتی برای بازاریابی و پشتیبانی و …  نیزمنجر به توفیق کم شرکت‌های دانش‌بنیان در حضور در بازاهای بین‌المللی شده است.

وی افزود: بازاریابی و شناسایی بازارهای بین‌الملل، نگرانی از توانایی خدمات رسانی به مشتریان خارج از کشور، هزینه های بالای بازاریابی بین الملل برای شرکت ها، هزینه های بالا برای اخذ استانداردهای بین المللی، هزینه های بالا برای حضور یا بازدید از نمایشگاه‌های معتبر بین المللی،  توانایی نداشتن در تامین وثیقه‌های بین المللی برای انجام طرح های فرا ملی، اعتماد  نداشتن مشتریان خارجی برای خرید محصولات ساخت ایران، آشنایی نداشتن شرکت‌ها با قوانین و فروش و بازاریابی بین الملل،  تنوع بسیار کم شرکت‌های حمل و نقل برای انتقال محصولات به خصوص به کشورهای با بعد مسافتی زیاد با ایران، وجود نداشتن تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و برخی از کشورهایی که در آنان بازار رقابتی وجود دارد مانند کشور عراق و…، از جمله مشکلات صادراتی و تعاملات بین المللی پیش روی این شرکت‌ها محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون برای رفع این مشکل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را با عنوان برنامه‌های بین‌المللی‌سازی در شهرک دنبال می‌کنیم. هدف اصلی ما از اجرای این طرح، توانمند کردن شرکت‌های شهرک برای ورود به بازارهای بین‌المللی است.

وی ارتقای محصولات از لحاظ کیفی و مطابق با استانداردهای بین المللی، آموزش های لازم در حوزه صادرات و آشنایی با قوانین بین المللی برای شرکت ها، برقراری ارتباطات موثر با کشورهای هدف و حمایت مادی و معنوی از شرکت‌ها را بهترین استراتژی برای ورود شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها به بازارهای بین المللی عنوان کرد و درباره این برنامه گفت: شناسایی پتانسیل‌های شرکت‌های مستقر در شهرک برای حضور در بازارهای بین‌المللی، تدوین برنامه‌های حمایتی حضور شرکت‌ها در بازارهای بین المللی، برقراری ارتباطات موثر بین‌المللی با تعدادی از پارک‌های خارج از کشور برای شناساندن پتانسیل‌های شرکت‌های مستقر در شهرک، استفاده از مشاوران حقیقی و حقوقی بین‌المللی برای ارایه مشاوره به شرکت‌های مستعد در شهرک، دعوت از شرکت‌های خارجی و برگزاری جلسات کاری با شرکت‌های داخلی، بازدیدهای خارجی از شرکت‌های مستقر، معرفی شرکت‌ها به مراکز بین‌المللی، همراهی شرکت‌ها و تشویق آنها برای حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله برنامه هایی است که ما در این رابطه انجام می‌دهیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا