معرفی یک گونه‌ جدید حشره به دنیای علم حشره‌ شناسی

دکتر علیرضا کیخسروی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری و سرپرست این پژوهش گفت: نام گونه جدید معرفی شده Electogena sartorii است که برای نخستین بار در دنیا توسط پژوهشگران ایرانی توصیف شد و به ثبت رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزوای با اشاره به اینکه گونه جدید معرفی شده بومی مناطق شمالی ایران است، اظهار کرد: لارو تعداد قابل توجهی از حشرات، آبزی هستند و دوره لاروی خود را در آب می‌گذرانند که به این گروه کف زیان نیز می گویند، این لاروها در ارزیابی کیفیت آب بسیار حائز اهمیت هستند. از طرف دیگر حضور این لاروها برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار آب شیرین بسیار حیاتی است و در چرخه‌های غذایی رودخانه‌ها یا همان آب شیرین از عناصر کلیدی به شمار می‌روند.

دکتر کیخسروی با اشاره به اینکه پژوهش مذکور حاصل فعالیت‌های ۸ ساله من در دانشگاه حکیم سبزواری است، گفت: این پژوهش با همکاری دکتر رستگار و همچنین دانشجوی ارشد من خانم مینا مؤذن انجام شده و نتایج آن در مجله Zootaxa که از مجلات کلاسیک و خوب حوزه جانورشناسی است، به چاپ رسیده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تخصص من تکامل سخت پوستان به خصوص در حوزه آب شیرین بود، از ابتدای ورود به دانشگاه اندکی مسیر تحقیقاتی خودم را تغییر داده و به روی گروهی از این کف زیان که نیم روزه‌ها نام دارند، کارم را آغاز کردم.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری خاطر نشان کرد: البته مقالات دیگری نیز در حال حاضر در مجلات مختلف در حال داوری است و ۳سه دانشجو ارشد دیگر در حال کار کردن به روی این گروه بزرگ هستند، اخیراً نیز با دکتر ملوندی عضو هیات علمی گروه محیط زیست زمینه‌های همکاری خوبی را در همین راستا شروع کرده‌ایم.

دکتر کیخسروی اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم از صندوق حمایت از پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان و همچنین گرنت تجهیزات تحقیقاتی به مبلغ ۳۵۰ دلار از مؤسسه Ideawild از کشور آمریکا دریافت کنیم که تجهیزات عکسبرداری را برای ما خریداری و ارسال کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا