احیای بافت بیولوژیکی پوست بدن

نمونه اولیه دستگاه سیلیکونی که می‌تواند بافت پوست را به رگ‌های خونی و سلول‌های عصبی تبدیل کند، به استانداردهای لازم برای تولید رسیده است، و اکنون تولید آن را با روشی ثابت و قابل‌ تکرار امکان‌پذیر است.

این مطالعه که با تلاش محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا انجام شده است، این دستگاه را یک قدم به استفاده بالقوه در درمان آسیب‌های مختلف پوست نزدیک‌ تر می‌کند.

این فناوری که نانوترانسفکشن بافت نامیده می‌شود، یک نانو تراشه غیر تهاجمی است که می‌تواند عملکرد بافت را برای دریافت ژن‌های خاص با اعمال یک جرقه الکتریکی بی ‌ضرر در کسری از ثانیه دوباره برنامه‌ریزی کند. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که این دستگاه بافت پوست را به رگ‌های خونی تبدیل و پای آسیب‌ دیده را ترمیم می‌کند. این فناوری در حال حاضر برای برنامه‌ریزی مجدد بافت در ترمیم آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی یا پیشگیری از آسیب عصبی حاصل از دیابت استفاده می‌شود.

چاندان سِن، مدیر مرکز پزشکی و مهندسی بازتولید ایندیانا گفت: این تراشه سیلیکونی کوچک فناوری نانو را قادر می‌سازد تا عملکرد اعضای زنده بدن را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر رگ‌های خونی فرد به دلیل یک حادثه رانندگی آسیب دیده و نیاز به خون رسانی داشته باشد، دیگر نمی‌توان به رگ‌های خونی له شده اعتماد کرد، اما می‌توان بافت پوست را به رگ‌های خونی تبدیل کرد و اندام در معرض خطر را نجات داد.
سن گفت که این اطلاعات منجر به توسعه بیشتر تراشه خواهد شد، به امید آنکه روزی از نظر بالینی در بسیاری از فضاها در سراسر جهان استفاده شود.

وی افزود: امیدوار است که پس از دریافت تاییدیه FDA، این دستگاه بتواند در تحقیقات بالینی افراد، از جمله بیماران در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و اورژانس‌ها، و همچنین در سایر شرایط اضطراری توسط امدادگران یا ارتش مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع: scitechdaily
مترجم: طیبه جعفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا