گلرنگ گیاهی برای غنی کردن خاک

ابوالقاسم سوزنجی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس به کارایی گیاه گلرنگ اشاره کرد و گفت : تمامی اجزای این گیاه قابل استفاده بوده و ریشه این گیاه در تثبیت کود اوره نقش داشته همچنین از گل این گیاه می توان برداشت انجام داد و از قسمت دانه های روغنی گیاه می توان استفاده کرد.  همچنین ساقه گیاه برای خوراک دام مناسب است و این گیاه شبیه آفتاب گردان است.

وی با بیان اینکه استان همدان 800 هزار هکتار مزارع دیم دارد، افزود: از 800 هزار هکتار، حداقل 400 هزار هکتار آیش می ماند و کشت نباید بشود تا زمین بتوان جان بگیرد، که برخی از کشاورزان توجه نکرده و ضرر می بینند در مجموع 300 هزار هکتار هر ساله دیم داریم.

سوزنچی با بیان اینکه برنامه ای برای زمین هایی که آیش هستند تهیه شده، خاطرنشان کرد: حدود 12 رقم گیاه رجیستر شدند و گیاهان مورد آزمایش قرار گرفته و وارد برنامه کشت شده و برای زمین های دیم در نظر گرفته شده است، سال گذشته  گیاه گلرنگ یکی از گیاهانی است که در مجموعه جهاد کشاورزی مجوز کشت انبوه داده شد تا زمانی که زمین در مرحله دیم قرار دارد بتوانیم از این گونه گیاهان استفاده کنیم.

وی به استراحت زمین و غنی شدن خاک اشاره کرد و گفت: زمانی که زمین در حالت دیم قرار دارد استفاده از گیاه گلرنگ، نخود علوفه ای، دانه، ماشک علوفه ای و دانه ای است که 12 رقم است و برای زمین های قسمت کویری یزد و سایر مکانها مناسب است.

سوزنچی با اشاره به اینکه مجموعه جهاد کشاورزی اعلام آمادگی برای حمایت از کاشت این گیاه کرد، تصریح کرد: بذر گیاه را نتوانستند، تحویل دهند و زمانی که مراجعه به جهاد داشتیم تنها کود اوره را تحویل دادند و بذر را نیز موفق به تحویل نشدند.

وی با بیان اینکه گلرنگ کشت انتظاری و بهاری انجام می شود، خاطرنشان کرد: ریشه این گیاهان در تثبیت کود اوره نقش مهمی داشته و در زمینی که این کشت انجام بگیرد حداقل 95 تا 180 کیلو گرم اوره را در خود ذخیره می کنند، در نتیجه سال بعد که بخواهیم گندم  بکاریم نیازی به کود نداریم.
وی با بیان اینکه در بهمن ماه بذر دریافت شد، تصریح کرد: در بهمن ماه نیز کشت را با ریسک انجام دادم و گیاه رشد کرد و قابلیت خوبی داشت و از گل این گیاه برداشت انجام می شود و دانه های وغنی این گیاه بسیار قابل استفاده بوده است.

سوزنچی با بیان اینکه مجموعه جهاد کشاورزی برا خرید دانه های روغنی در گذشته اعلام آمادگی کرده است، یادآور شد: جهاد کشاورزی باید از کشاورزان حمایت کنند و تسهیل گرخرید محصولات آنها باشند.

این کشاورز گفت: در زمین های دیم که دیم زار هستند و آبی نبودند نیاز به شخم ندارد و در بدترین سال آبی کشور 200 کیلوگرم  گلرنگ برداشت انجام می گیرد و استفاده از این گیاه به نفع کشاورزان بوده چرا که علاوه بر سودآوری نیز به تقویت خاک منجر میشود چرا که اوره را در خاک ذخیره می کند.

مسئول خانه کشاورز همدان گفت: اگر مجموعه جهاد کشاورزی همت می کردند حداقل موفق به بداشت 20 هزار تن دانه روغنی می شدیم همجنین 400 تا 450 میلیون دلار ذخیره ارزی داشتیم.

سوزنچی یادآور شد : در سال جاری جهاد کشاورزی اعلام آمادگی برای خرید دانه های روغنی کرده و این طرح نیز جزو جهش تولید محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در سالجاری اقدام به کشت گلرنگ خواهم کرد، گفت: هنگام مراجعه برای دریافت بذر، مجموعه جهاد کشاورزی اعلام کردند که باید از بخش قهاوند پیگیر دریافت بذرشوید که هنگام مراجعه به بخش قهاوند نیز با مشکلات مختلفی مواجه شدیم که این موضوعات نشان دهنده عدم حمایت از کشاورزان است و به شکل های مختلف سنگ اندازی می شود.

سوزنچی ادامه داد: در شرایطی که در تحریم هستیم ، نباید کشاورزان نادیده گرفته شوند و باید از آنها حمایت کنیم و این درحالیست که کشت حفاظتی کشاورزی را جزو جهش تولید قرار داده اند، در حالیکه این گونه نیست و کشاورزان نادیده گرفته می شوند.
وی گفت: برخی کشاورزان برای احداث گلخانه به جهاد کشاورزی مراجعه کرده اند و تا کنون بودجه آن مشخص نشده و تسهیلاتی به کشاورزان ارائه نشده است.

مسئول خانه کشاورز همدان گفت: از پاکستان برای جمع آوری دانه روغنی این گیاه مراجعه کردند و جهاد کشاورزی تنها شعار حمایت از کشاورز را می دهد و هیچ اقدامی  برای خرید دانه های روغنی از کشاورزان انجام نمی دهد.
وی گفت: گیاه گلرنگ طبیعت را اصلاح می کند و گل های آن قرمز رنگ است که کشت گلرنگ فرصتی برای غنی کردن خاک است.

گزارش: نفیسه پاکیزه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا