خودروهای ساخته شده با چاپگر سه بعدی وارد بازار می شوند

بنا به گزارش های منتشر شده از شرکت خودروسازی امریکایی لوکال موتورز (Local Motors) نخستین سری خودروهای ساخته شده با چاپگر سه بعدی در سال 2016 وارد بازار می شود. قیمت تعیین شده این خودروها بین 16 تا  27 هزار یورو ، برابر با حدودا 18 تا 30 هزار دلار امریکا است.

به گفته سازندگان این خودروها، قطعات این اتومبیل های چاپ شده قابل تعویض بوده و خریداران می توانند قطعات دلخواهشان را عوض کنند. این شرکت خودروسازی امریکایی امیدوار است که انقلابی را در تولیدات خودرو نسبت به صد سال گذشته ایجاد کرده باشد .

جان بی راجرز جونیور (John B Rogers Jr) یکی از بنیانگذاران شرکت لوکال موتورز در رابطه با تولید این خودروهای چاپ شده با چاپگرهای سه بعدی می گوید : « فرآیند ساخت این نوع خودروها شامل  سه مرحله است. کار با فایل دیجیتالی آغاز می شود که باید آن را در چاپگر قرار داد که در آن صورت چاپگر قطعات لازم را می سازد . سپس متخصصان با دستگاه تراش روی این قطعات کار می کنند و آن را به شکلی که می خواهند در می آورند. پس از آن قطعاتی مانند موتور ، چرخ ها ، ترمزها و چیزهای دیگر را بر روی بدنه اصلی مونتاژ می کنند و در این زمان خودرو آماده می شود که می توان با آن رانندگی کرد . »

این خودروی پرینت شده ، استراتی (Strati) نام داشته که از 49 قطعه مختلف ساخته شده است و مدت زمان پرینت این قطعات 44 ساعت به طول می انجامد. گام بعدی سازندگان این خودرو بالا بردن سرعت چاپ قطعات است . به طور میانگین یک اتومبیل از 25 هزار قطعه تشکیل شده است اما همانگونه که ذکر شد ، استراتی فقط دارای 49 قطعه است . قطعات مشخصی از قبیل موتور ، تایرها و سیستم تعلیق خودرو را نمی توان چاپ کرد ، اما بیشتر قطعه های دیگر مثل شاسی و صندلی ها را می توان با پلاستیک مخصوصی توسط چاپگر سه بعدی ساخت که به گفته تولید کنندگان آن از نظر استحکام، هم رده با آلومینیوم درجه متوسط است .

 لازم به ذکر است که استراتی خودرویی با ظرفیت دو سرنشین است که سرعت آن به 40 کیلومتر بر ساعت  می رسد و مناسب جاده های درون شهری است . بر اساس گفته سازندگان آن ، عمر این خودرو نهایتا تا 10 سال بوده و پس از آن قابل بازیافت است . علاوه بر این تولیدکنندگان این خود رو امیدوار هستند که بتوانند مدلی پیشرفته تر با سرعت بالاتر را طراحی کرده و وارد بازار کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا