روابط عاطفی بهتر با مدیتیشن

به گزارش سیناپرس، تکنولوژی و و صنعت به ویژه در دوره همه گیری کووید۱۹ بر زندگی مردم و سلامت روح و روان افراد تاثیر گذاشته و باعث افزایش اضطراب و افسردگی شده است. داشتن فعالیت بدنی معمولا عامل تحریک کننده مثبت در سلامت جسمی و روانی افراد است و در این میان مدیتیشنی که به طور منظم انجام شود، بسیار مفید خواهد بود. افرادی که به طور منظم مدیتیشن می کنند تمرکز بهتری داشته، بهتر می خوابند و همچنین دید بهتری به زندگی دارند.

در این میان ابزارها و پلت فرم های کامپیوتری بسیاری  با هدف ارائه مراقب های روح و روان فعالیت کرده و به افراد کمک می کنند تا از طریق استفاده از اپلیکیشن های سلامت روان و انجام فعالیت های هنری، سرگرمی، یوگا و مدیتیشن سلامت روان خود را بهبود بخشند. 

بسیاری از افرادی که خودمراقبتی از سلامت روان دارند به دنبال راه‌هایی برای مقابله مثبت با پریشانی عاطفی مرتبط با اضطراب، افسردگی و خشم هستند. به گزارش سینا پرس، با توجه به بررسی های انجام شده، مشخص شده است که مدیتیشن به افراد کمک می کند تا استرس را مدیریت کنند. 

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد استرس و نگرانی در جنبه های مختلف زندگی از جمله مالی، روابط اجتماعی، سلامت جسم و روان، روابط عاطفی، روابط شغلی و غیره، افراد مختلف از سنین متفاوت را درگیر می کند. به گزارش سیناپرس، مطالعات نشان می دهد ۵۷ درصد از افرادی که دچار استرس و نگرانی بودند، برای کمک به مدیریت بار ذهنی خود، به طور منظم به عنوان بخشی از روتین مراقبت از خود، به طور متوسط  دو ساعت در هفته که حدودا ۱۸ دقیقه در هفته می شود، مدیتیشن کردند.

این افراد طی دوره های مذکور، مزایای زیادی از جمله بهبود تمرکز (۶۰ درصد)، بهبود خواب (۵۷ درصد)، کنترل بهتر عاطفی (۵۱ درصد) و رابطه جنسی بهتر (۴۲ درصد) را از مدیتیشن منظم کسب کرده و اثر آن را در زندگی خود به وضوح مشاهده نمودند. علاوه بر این، مدیتیشن توانسته است بر افراد معتاد که به دنبال راه هایی برای مدیریت مشکلات سوء مصرف مواد بوده اند، کمک کند. 

ابزارهای دیجیتالی خودمراقبتی برای تمرکز حواس، مدیتیشن و درمان شناختی رفتاری می ‌توانند به افزایش تحمل و تاب‌ آوری افراد کمک کرده و به افرادی که پریشانی عاطفی دارند کمک کنند تا بتوانند بدون کمک دیگران و در محیط خانه، استرس و اضطراب را در خود به حداقل برسانند.

بنابراین با توجه به همه گیری کرونا که هنوز از بین نرفته و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، افراد می توانند برای بهبود سلامت روان خود از این ابزار کمک گرفته و با استفاده از انجام مدیتیشن از طریق برنامه های دیجیتال مدیتیشن به تنظم خواب، کنترل استرس و نگرانی و ارتقای تمرکز خود دست پیدا کنند. 

البته کارشناسان تاکید کردند که ابزارهای خودمراقبتی دیجیتالی قرار نیست جای مراقبت‌ های یک پزشک ماهر سلامت روان را بگیرند. به گزارش سیناپرس، اپلیکیشن‌ های مبتنی بر شواهد می ‌توانند این مراقبت را تکمیل کرده و از رفاه عاطفی کلی حمایت کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که برنامه توسط یک ارائه ‌دهنده مراقبت ‌های بهداشتی مورد اعتماد بررسی و توصیه شده باشد و این امر باعث می‌ شود که بیماران با استفاده از این منبع احساس راحتی کنند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا