خودروهای شهری تولیدکننده آمونیاک

به گزارش سیناپرس، آمونیاک یکی از آلاینده‌ های رایج هوا است که عامل اصلی بیماری ‌های ریوی و قلبی به‌ ویژه در شهرها محسوب می شود. در این میان همواره یک سوال پیچیده وجود داشت که پژوهشگران برای یافتن پاسخی دقیق به آن تلاش می کردند: چگونه غلظت آمونیاک موجود در هوا را که به دلیل ترافیک از خودروها خارج می شود باید از آلودگی ناشی از منابعی مانند کشاورزی جدا کنیم؟

داون هنز (Daven Henze)، از پژوهشگران این تیم مطالعاتی و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه کلرادو بولدر، در این رابطه می گوید: پژوهشگران سال ها تلاش می کردند تا غلظت آمونایک موجود در هوا را به نسبت عوامل ایجاد کننده آن ها تفکیک کنند. خوشبختانه قرنطینه ناشی از همه گیری کرونا این امکان را برای ما فراهم کرده و توانستیم یک آزمایش طبیعی را در این زمینه انجام دهیم.

در این مطالعات، هنز و همکارانش داده‌های مرتبط با آلودگی هوا در شهر لس آنجلس را طی ماه مارس سال ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند که به دلیل قرنطینه ناشی از همه گیری کرونا شاهد کاهش ۲۴ درصدی ترافیک بود.به گزارش سیناپرس، گفتنی است در طول این مطالعات، محققان از تصاویر ماهواره ای برای ارزیابی غلظت آمونیاک در هوای بالای لس آنجلس طی دوره های  قبل و در طول قرنطینه استفاده کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که آلاینده های ناشی از حرکت وسایل نقلیه، ۶۰ تا ۹۵ درصد از انتشار آمونیاک در شهر را تشکیل می دهند. این موضوع در حالی شناسایی شد که مطالعات ایالتی و ملی تخمین زده بودند که خودروها کمتر از ۲۵ درصد از آلودگی هوا با آمونیاک را تولید می کند.

هانسن کائو، سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره کشفیات فوق می گوید: یافته های ما نشان می دهد که تولید آمونیاک توسط خودروهای شهری بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون تصور می شد و مسوولان برنامه ریز توسعه شهرها باید این موضوع را در مباحثی مانند کنترل ترافیک در نظر داشته باشند.
در ادامه این مطالعات، محققان می‌خواهند بررسی های مشابهی در رابطه با نحوه تأثیر همه گیری کرونا  بر آلودگی هوای موجود در شهرهای دیگر انجام دهند.
بر اساس اعلام این محققان، وسایل نقلیه می توانند منابع اصلی انتشار آمونیاک در مناطق شهری باشند.به گزارش سیناپرس، هانسن کائو در این رابطه گفت: اگر ما این یافته ها را دست کم بگیریم، تخمین های قبلی از مرگ های زودرس ناشی از انتشار آمونیاک نیز ممکن است دست کم گرفته شود. تخمین زده می شود که انتشار آمونیاک از وسایل نقلیه باعث حدود ۱۵ هزار مرگ زودرس در ایالات متحده طی هر سال می شود، اما مطالعات ما نشان می دهد که آمار واقعی این تلفات ممکن است به مراتب بیشتر باشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی  Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی