موفقیت در IVF به سن و سال هم بستگی دارد

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، راه‌های زیادی برای ارزیابی و اندازه‌گیری میزان موفقیت عمل IVF وجود دارد، اما اغلب آن ها این کار را بر اساس سن زن و یا تعداد سیکل های مورد نیاز برای موفق شدن انجام نمی دهند.

اما داده‌های جدیدی که توسط سازمان درمان مساعدت شده باروری ویکتوریا در کشور استرالیا (VARTA) ارائه شده است، تصویر کامل‌ تری را از شانس یک زن برای بچه دار شدن با استفاده از IVF در طول زمان نشان می‌دهند که آخرین اطلاعات در نوع خودهستند.

این داده‌ها که با کمک دانشگاه نیو ساوت ولز این کشور تولید شده اند، بر اساس پیگیری چند ساله هزاران زنی بوده که اقدام برای عمل IVF خود را در سال 2016 شروع کرده بودند.به گزارش سیناپرس، بر این اساس، تعداد چرخه های IVF و تمام تلاش‌های مربوط به انتقال جنین تازه و منجمد مرتبط با این چرخه‌های کامل بررسی شده اند.

این بررسی ها نشان داد زنانی که IVF را در سنین زیر 30 سال شروع کرده اند، 43 درصد شانس بچه دار شدن بعد از یک سیکل تحریک شده، 59 درصد بعد از دو سیکل و 66 درصد احتمال بچه دار شدن بعد از سه سیکل را داشته اند و در واقع با افزایش تعداد سیکل ها، شانس بچه دار شدن آن ها بیشتر می شود.

طبق این نتایج، برای زنی که IVF را در 35 سالگی شروع کرده بود، 40 درصد شانس بچه دار شدن بعد از یک سیکل تحریکی، 54 درصد بعد از دو سیکل و 61 درصد شانس بعد از سه سیکل وجود داشت.به گزارش سیناپرس، همچنین برای زنی که از 40 سالگی شروع کرده بود، 13 درصد احتمال بچه دار شدن بعد از یک چرخه تحریک، 21 درصد بعد از دو سیکل و 25 درصد بعد از سه سیکل وجود داشته است. 

هر چرخه تحریکی شامل تزریق هورمون به صورت روزانه به مدت حدود دو هفته برای تولید تخمک بیشتر از حد معمول، انجام عمل شبه جراحی برای جمع آوری تخمک و تلاش یک دانشمند متخصص برای بارور کردن تخمک ها با اسپرم در آزمایشگاه بوده است. 

به دنبال انجام این روندها، گاهی اوقات بیش از یک جنین تولید می شد که می شد آن ها را فریز کرد و اگر اولین انتقال جنین ناموفق بود، از آن ها استفاده کرد. به گزارش سیناپرس، با توجه به هزینه های بسیار بالای انجام سیکل های عمل IVF که در برخی موارد رقم هایی مثل 5000 دلار را به خود می بیند، اطلاع از میزان و شانس موفقیت چنین عمل هایی می تواند بسیار به تصمیم گیری زوج های مشتاق بچه دار شدن کمک کند. 

یافته های تحقیق مورد اشاره فوق که توسط موسسه VARTA استرالیا منتشر شده اند، اطلاعات خوب و موجهی را در این خصوص فراهم آورده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا