آینه هوشمند برای تشخیص سریع بیماری‌ها

این آینه که «وایزمیرور» (Wize Mirror) نام دارد، دربردارنده یک اسکنر 3 بعدی، دوربین‌های چندطیفی و نیز حسگرهای گاز است و می‌تواند از این ابزارها برای ارزیابی سلامت فردی که در برابر آن قرار می‌گیرد استفاده کند. این کار با بررسی ویژگی‌هایی نظیر رنگ صورت، بررسی بافت‌های چربی، حالت چهره و نیز میزان خون موجود زیر پوست صورت به انجام می‌رسد.

نرم افزار تشخیص صورت همچنین می‌تواند نشانه های استرس و یا اضطراب را نیز در چهره فرد شناسایی کند. افزون بر این، حسگرهای گاز می‌توانند با تحلیل نمونه گرفته شده از بازدم فرد، به شناسایی ترکیبات مختلف موجود در آن و تعیین میزان مصرف دخانیات توسط فرد بپردازند. اسکنر سه بعدی نیز قادر است میزان کاهش یا افزایش وزن را شناسایی کند. در این میان، دوربین های چندطیفی وظیفه تخمین ضربان قلب و میزان هموگلوبین فرد را بر عهده دارند.

آینه هوشمند

این پژوهشگران امیدوارند آینه هوشمند بتواند برای افرادی که نیازمند تشخیص پیوسته هستند (نظیر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و یا دیابت) سودمند باشد. استفاده از این آینه هوشمند می‌تواند تا حد زیادی از زمان و هزینه صرف شده این بیماران برای حضور در مراکز درمانی به منظور انجام معاینات مختلف بکاهد.

با این وجود ساخت این آینه هوشمند با دشواری‌های فنی مختلفی روبرو خواهد بود. عوامل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی در موقعیت‌های معمول خانگی دشوار شود. برای نمونه تغییرات در نور محیط و یا حرکت پیوسته فرد ممکن است مشکلاتی را در فرآیند تشخیصی آن به وجود آورد.