تپش قلب در کهنسالی خطر آلزایمر را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس،بیماری آلزایمر در حال حاضر جزء ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در بیشتر نقاط جهان به حساب می آید. آلزایمر یک بیماری بدون روش موثر پیشگیری، درمان یا کند کردن پیشرفت آن است اما شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد حفظ سلامت قلب و عروق می تواند به تاخیر در شروع بیماری و کاهش علائم آن کمک کند.

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد به تازگی شواهدی یافته اند که نشان می دهد افزایش تپش قلب در حالت استراحت در سنین بالا با خطر بیشتر زوال عقل مرتبط است. به گزارش سیناپرس،از آنجایی که اندازه‌ گیری ضربان قلب در حالت استراحت ساده است و می ‌توان آن را از طریق ورزش منظم یا از طریق استفاده از دارو کاهش داد، محققان می ‌گویند این روش ممکن است روشی برای شناسایی و درمان افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل، درست پیش از پیشرفت بیماری آلزایمر هستند، باشد.

این تیم پژوهشی سوئدی ضربان قلب دوهزار و ۱۴۷ شرکت کننده ۶۰ ساله و بالاتر را در استکهلم سوئد به مدت ۱۲ سال تحت نظر داشت. آنها دریافتند افرادی که ضربان قلبشان در حالت استراحت به طور متوسط  ۸۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر است، ۵۵ درصد بیشتر از افرادی که ضربان قلبشان ۶۰ تا ۶۹ ضربه در دقیقه است، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. این ارتباط حتی زمانی که پژوهشگران روی سایر عوامل خطر شناخته شده بالقوه، مانند بیماری قلبی عروقی، تمرکز کرد، به طور یکنواخت باقی ماند. 

با این حال، محققان خاطرنشان می ‌کنند که عوامل تاثیرگذار قلبی – عروقی شناسایی نشده ممکن است بر این نتایج تأثیر بگذارد. در ضمن تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری قلبی عروقی در طول دوره مطالعه جان خود را از دست دادند بنابراین زمانی برای ابتلا به زوال عقل نداشتند.

به گزارش سیناپرس،یومه ایماهوری (Yume Imahori)، محقق فوق دکتری در بخش نوروبیولوژی، علوم مراقبت و جامعه، موسسه کارولینسکا در این رابطه می گوید: « اگر عملکرد شناختی چنین بیمارانی را به دقت دنبال کرده و در زمان مناسبی مداخله کنیم، ممکن است شروع زوال عقل به تاخیر بیفتد که در این صورت می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد.»

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا