با این ژن می توان بیماری های قلبی را کنترل کرد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی نوعی ژن نادر در گروه جمعیتی آمیش شدند که سطح کلسترول مضر LDL و یک پروتئین لخته کننده خون به نام فیبرینوژن را کاهش می دهد.

گروه جمعیتی آمیش یک گروه نژادی و مذهبی ساکن در آمریکا و کانادا است که به دلیل باورها و اعتقاداتشان بسیار منزوی بوده و تنها در بین اعضای خود ازدواج می کنند. پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که کمتر از یک نفر از هر ۱۰ هزار نفر  در جهان دارای این ژن خاص به نام B4GALT1 هستند در حالی که حدود ۱۲ درصد از اعضای جمعیت آمیش این ژن را دارند.

گفتنی است که مطالعات متعددی نشان داده بود که جهش‌های ژنتیکی خاصی می‌توانند سطح کلسترول افراد را تغییر دهند. داشتن کلسترول بد بیش از حد می تواند منجر به گرفتگی عروق و بیماری های قلبی عروقی شود که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.به گزارش سیناپرس، محققان می گویند این اولین بار است که دانشمندان ژنی را کشف می کنند که دو عامل مختلف خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

دکتر می مونتاسر، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در این رابطه می گوید: با استفاده از داده های بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت عمومی، مشخص شد افرادی که این ژن را دارند، ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی در مقایسه با سایر افراد عادی هستند. به گزارش سیناپرس،به نظر می‌رسد این ژن، سنتز کلسترول و فیبرینوژن را کنترل کرده و با پاکسازی این عوامل از خون، از قلب محافظت می ‌کند. این یافته جدید می تواند به تولید و ساخت داروهای هدفمندی منجر شود که عملکرد این ژن را تقلید می کنند تا شریان ها را عاری از پلاک و لخته نگه دارند.

در ادامه این مطالعه، محققان نمونه های ژنتیکی نزدیک به ۷ هزار شرکت کننده آمیش را که از سال ۱۹۹۵ به تیم پژوهشی دانشگاه مریلند کمک می کردند، توالی یابی کرده و دریافتند که داشتن ژن B4GALT1 با تقریباً ۱۴ میلی گرم کلسترول در دسی لیتر و ۳۰ میلی گرم فیبرینوژن کمتر در هر دسی لیتر خون ارتباط دارد.

پس از این کشف غیر منتظره، محققان این تیم مطالعاتی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه این نوع ژن روی موش هایی که از نظر ژنتیکی برای حمل B4GALT1 اصلاح شده بودند، تأثیر می گذارد.
محققان می‌گویند که جمعیت آمیش‌ ها به دلیل نسب مشترک و سبک زندگی خاص آن ها ، یافتن پیوندهای منحصربه‌ فرد بین ژن ‌های خاص و سلامت افراد را آسان ‌تر می ‌کند. به بیان دیگر این گروه های جمعیتی ایزوله  برای تحقیقات ژنتیکی بسیار مناسب هستند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا