در آخرین لحظات زندگی قربانیان آتشفشان وزوو چه گذشته بود؟

به گزارش سیناپرس، به تازگی تصاویر جدید و البته وحشتناکی از بقایای اسکلت مردی منتشر شد که دو هزار سال پیش در اثر فوران کوه وزوو مدفون شده بود. گفتنی است جسد این مرد نگون بخت در ماه اکتبر کشف شده و گمان می‌ رود در زمان مرگ بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن داشته باشد. شواهد نشان می دهد وی در حالی که تلاش می‌کرد از فوران فاجعه ‌بار آتش فشان  فرار کند، کشته شده است.

یافته های باستان شناسان نشان می دهد اسکلت این فرد توسط چوب زغال شده احاطه شده و این چوب احتمالا یک تیر سقف است که آوار شده و جمجمه وی را شکسته است. بررسی های اولیه باستان شناسان همچنین منجر به شناسایی آثاری از یک شی پارچه ای به شکل کیسه شده است.

به گزارش سیناپرس، استخوان‌ های این فرد دارای رنگی خاص است و فرانچسکو سیرانو، مدیر پارک باستان‌شناسی هرکولانیوم در این رابطه گفت:  این رنگ خاص نشان لکه ‌هایی است که از خون قربانی به جا مانده است. 

پژوهش ها نشان می دهد حدود ساعت یک بامداد موج وسیعی از آوار گدازه های آتشفشانی تولید شده توسط این کوه با دمایی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد به سمت شهر پرتاب شد. همزمان با این بمباران، ابری سفید و داغ که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت دریا  حرکت می کرد، شهر را پوشاند و این توده ابری شکل آن قدر متراکم بود که هیچ اکسیژنی در آن وجود نداشت.

پروفسور اندرو والاس هادریل، مدیر سابق پروژه هرکولانیوم  و پژوهشگر دانشگاه کمبریج، در این رابطه اعلام کرد:  این کشف، کمک بسیار زیادی به درک آخرین لحظات زندگی مردم این شهر می کند. قدرت طبیعت کاملاً شگفت‌انگیز بوده و قرار گرفتن در زیر یک فوران آتشفشانی به طرز غیرقابل تصوری ترسناک است. 
این کارشناس همچنین اعلام کرد که پای این مرد در حفاری های قبلی بریده شده بود و این نبودن پاها ارتباطی به فوران اتش فشانی ندارد. در حقیقت در ابتدا  باستان شناسان چند استخوان ساق پا را پیدا کردند که از لبه یک غلاف پوشیده از گدازه های آتشفشانی بیرون آمده بود. 

داریو فرانچچینی، وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در ماه اکتبر در این رابطه  گفته بود: کشف هیجان‌ انگیز بقایای یک شهروند فراری در سایت باستان ‌شناسی هرکولانیوم خبر بسیار خوبی است،  زیرا این کشف به دلیل از سرگیری مجدد کاوش در این مکان، پس از تقریباً ۳۰ سال به دست آمده است. به گزارش سیناپرس، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم زیر حدود ۱۵ متر خاکستر مدفون بود تا اینکه در اوایل قرن هجدم و بر اثر حفر یک چاه دوباره کشف شدند. حفاری‌های قبلی در دهه‌های ۱۹۸۰و ۱۹۹۰ بیش از ۳۰۰ اسکلت را در این مکان آشکار کرد.

دانشمندان در اوایل سال جاری گفتند که احتمالاً این اسکلت متعلق به یک سرباز رومی است که برای انجام یک مأموریت نجات محکوم به شکست به پمپئی و هرکولانیوم فرستاده شده است.

به گفته باستان شناسان، مطالعه شهرهای فوق الذکر به پژوهشگران این احساس را می دهد که در تماس مستقیم با یک زندگی باستانی هستید، زندگی در این منطقه به یکباره متوقف شده و ساکنان این شهرها نتوانسته بودند از این محل فرار کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: nypost

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا