دانشجویان سال اول دانشگاه افسرده می شوند

به گزارش سیناپرس، رفتن به دانشگاه می تواند دوره ای دشوار و سخت در زندگی باشد که طی آن بسیاری از جوانان به بیماری های روانی مبتلا می شوند. این بیماری ها معمولاً  شامل اختلالات درونی از جمله اضطراب و افسردگی هستند. به همین دلیل پژوهشگران در بررسی های خود به مطالعه این مساله پرداختند که چه عواملی می تواند به دانشجویانی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کنند، کمک کند.

بر این اساس مشخص شد سطوح متوسط تا شدید علائم اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه رایج بوده و معمولا در سال اول تحصیل ادامه دارد. در این شرایط داشتن ارتباط با خانواده و دوستان ممکن است خطر علائم مداوم یا اضطراری را کاهش دهد در حالی که به نظر می رسد  رفتارهایی مانند مصرف مواد مخدر، این خطرات را افزایش می دهد.

در این میان مشخص شد، فشار و استرس امتحانات، اصلی ترین دلیل بروز مشکلات روانی در دانشجویان تازه وارد به دانشگاه است. در همین رابطه اعضای این تیم تحقیقاتی، داده‌های ۵۲۴۵ دانشجوی سال اول را که طی سال ۲۰۱۸ در یک دانشگاه دولتی در کینگستون، کانادا ثبت ‌نام کرده بودند ، تجزیه و تحلیل کرده و همچنین شرایط امتحانات دانشگاه را مورد توجه قرار دادند.

شرکت ‌کنندگان همچنین اطلاعاتی در مورد سایر عوامل تأثیرگذار در بروز مشکلات روحی مانند اینکه آیا قبلاً مورد آزار جنسی، فیزیکی یا عاطفی قرار گرفته اند را به پژوهشگران ارائه کردند. 
محققان همچنین میزان مصرف الکل و اینکه آیا دانشجویان بدون تجویز پزشک از قرص‌های خواب ‌آور یا داروهای محرک استفاده کرده ‌اند یا مواد مخدری مانند حشیش و روان ‌گردان ها را مصرف می کنند   مورد توجه قرار دادند.

به گزارش سیناپرس، در نتیجه این بررسی ها مشخص شد که در آغاز سال تحصیلی، ۳۲ درصد از دانشجویان علائم اضطراب و ۲۷ درصد نیز نشانه هایی از افسردگی را گزارش کردند. با شروع امتحانات  این میزان به ترتیب به ۳۷ و ۳۳ درصد افزایش یافت.

این یافته ها همچنین نشان داد دانشجویان با سابقه داشتن اختلالات روانی چهار برابر کمتر در طول سال از اضطراب و افسردگی بهبود یافته و در مقابل، افرادی که احساس می‌ کردند با زندگی دانشگاهی و همکلاسی هایشان مرتبط هستند، شانس بیشتری برای بهبودی داشتند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که مصرف مواد مخدر احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی را به طور جدی در دانشجویان افزایش می ‌دهد.به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است محققان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از عوامل مرتبط به هم بر ایجاد و مدیریت مشکلات سلامت روانی دانشجویان تاثیر گذار بوده و این عوامل شامل طیف گسترده ای از عوامل بیولوژیکی، روانی یا اجتماعی هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Open منتشر شده است.
مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا