افزودن صداهای مصنوعی به وسایل نقلیه الکتریکی

به گزارش سیناپرس،صنایع خودروسازی برای کاهش آلودگی صوتی، تلاش می کنند خودروهای الکتریکی بی صدا تولید کنند اما محققان جامعه آکوستیک آمریکایی معتقدند این وسایل الکتریکی آنقدر بی صدا هستند که می توانند برای افراد نابینا و کم بینا نگرانی های ایمنی را ایجاد کنند.
برای رفع این مشکل  قراراست تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، صداهای مصنوعی را به این وسایل نقلیه بیافزایند.

گفتنی است، در ایالات متحده، مقررات وجود صدا در خودروهای الکتریکی برای تشخیص در فاصله های خاصی درسرعت های مختلف، از جمله سرعت های بالا مربوط به فاصله های دورتر ایجاد شده و اجرا می شود.

دراین راستا مایکل روان (Michael Roan) از دانشگاه ایالتی پن و لوک نوروتر از موسسه تکنولوژی حمل و نقل ویرجینیا با تیمی از محققان این حوزه، بررسی کردند که چگونه مردم با توجه به  این الزامات، صداهای خودرو الکتریکی را تشخیص می دهند؟

به گزارش سیناپرس، شرکت کنندگان این مطالعه، مجاور یکی از خطوط مرکز جاده های هوشمند قرار گرفتند و پس از شنیدن صدای وسیله نقلیه الکتریکی، دکمه ای  را فشار دادند. این آزمایش به محققان نشان داد تا احتمال تشخیص آمدن خودرو را با توجه به فاصله آنها نسبت به وسیله نقلیه که معیار جدیدی برای ارزیابی ایمنی است، اندازه گیری کنند.

به گفته رُوان، همه موارد دارای محدوده های تشخیص متوسط بوده که بیش از حداقل فاصله های تشخیص حمل و نقل بزرگراه ملی است. با این حال، مواردی وجود داشت که احتمال تشخیص، حتی در محدوده نزدیک، هرگز به ۱۰۰ درصد نمی رسید. وی توضیح داد: در حالی که با افزودن صداهای لازم تشخیص فاصله ها به طور چشمگیری بهبود بخشیده شده اما مواردی وجود دارد که برای تشخیص بهتر توسط عابران پیاده نیاز است.  

حتی پس از اضافه کردن صدا، وسایل نقلیه الکتریکی به طور معمول کم صداتر از موتورهای احتراق داخلی استاندارد موجود در اتومبیل های دیگر هستند. این خودروها در محیط های شهری، آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کنند اما ایمنی عابران پیاده را در خطر خواهند انداخت.

با توجه به توضیح پژوهشگران، هنوز برای بررسی تشخیص صدای خودروهای الکتریکی مطالعات بیشتری لازم است. صداهای افزودنی می توانند یک تداخل پیچیده ایجاد کنند که ممکن است در برخی از مکان ها، بلند و در مکان های دیگر بسیار آرم ایجاد و شنیده شود.
این تیم پژوهشی یافته های خود را در نشست ۱۸۱ انجمن آکوستیک آمریکا ارائه داد.

مترجم: رضوان خندان
منبع: studyfinds

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا