علت اصلی بروز آلزایمر کشف شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل بوده و هر سال بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می شود.

پژوهشگران احتمال می دهند که سرانجام عامل واقعی این وضعیت ویرانگر را کشف کرده باشند. بیشتر پژوهشگران باور دارند که آلزایمر به دلیل تجمع غیرطبیعی پلاک آمیلوئید در مغز ایجاد می شود. با این حال، به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید، تنها وجود این پلاک نیست که باعث آلزایمر می‌شود، بلکه دلیل اصلی بروز آلزایمر، کاهش توانایی سلول‌ها برای تمیز کردن خودشان است.

گفتنی است علاوه بر علائم زوال عقل، پزشکان تنها در صورتی آلزایمر را تشخیص می‌دهند که به دو پیشرفت مغزی متمایز توجه کنند: وجود پلاک‌های آمیلوئید و گره‌های نوروفیبریلاری.
پلاک ها، تجمعی از پپتیدهای آمیلوئیدی هستند، در حالی که گره ها تقریباً به طور کامل از پروتئینی به نام تاو تشکیل شده اند.

پروفسور رایان جولیان، پروفسور شیمی و استاد دانشگاه کالیفرنیا، در این رابطه می گوید: تقریباً 20 درصد افراد دارای این پلاک‌ها هستند اما هیچ نشانه‌ای از زوال عقل ندارند. این موضوع نشان می دهد که خود پلاک‌ها علت اصلی آلزایمر نیستند.

اعضای تیم تحقیقاتی به امید درک بهتر رابطه بین پلاک ها و گره ها، به بررسی دقیق پروتئین های فوق پرداختند. این فرآیند منجر به کشف یک تفاوت کلیدی اما دشوار برای تشخیص در شکل و عملکرد  تاو شد که ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از افراد با تجمع پروتئین تاو علائم آلزایمر را از خود نشان می دهند  در حالی که برخی دیگر این علائم را ندارند. بخش عمده این فعالیت به صورت اشکال مختلفی است که یک مولکول می تواند داشته باشد، که به آنها ایزومر گفته می شود.

پروفسور جولیان در این رابطه توضیح می دهد: ایزومر همان مولکول با جهت گیری سه  بعدی متفاوت از اصل است. برای درک بهتر این موضوع، تصویر دست هایتان در آینه را تصور کنید. دست ها ایزومرهای یکدیگر هستند در حالی که انعکاس آن ها در آینه اگر چه  دقیقا مشابه خود دستان شماست ولی  در واقعیت تنها یک تصویر و ماحصل بازتاب نور محسوب می شوند.

آمینو اسیدهای تشکیل دهنده یک پروتئین می توانند ایزومرهای راست یا چپ باشند. در اکثر موارد، پروتئین های موجود در موجودات زنده از تمام آمینو اسیدهای با ایزومر چپ تشکیل شده است.

بنابراین، اعضای این تیم پژوهشی تمام پروتئین ‌های موجود در نمونه‌های مغز را اسکن کردند. نمونه‌هایی که تجمع تاو را نشان دادند اما هیچ علائمی از زوال عقل نداشتند، نشان دهنده تاو طبیعی بودند و بالعکس، نمونه‌های جمع ‌آوری‌ شده از افرادی که هم تجمع مغزی و هم علائم مرتبط داشتند، شکلی از تاو را با دست‌های متفاوت نشان دادند.

گفتنی است نیمه عمر اکثر پروتئین های موجود در بدن انسان، تنها  48 ساعت است. با این حال، اگر یک پروتئین به اندازه کافی در محیط باقی مانده و تصفیه نشود، اسیدهای آمینه خاصی را به ایزومر دست دیگر تبدیل می شوند.

در این شرایط اگر سعی کنید یک دستکش مربوط به دست راست را روی دست چپ خود قرار دهید، خیلی خوب تطبیق پیدا نمی کند. این همان مشکلی است که در آلزایمر دیده می شود. در این شرایط مولکول‌ها پس از مدتی آنطور که باید کار نمی‌کنند، زیرا یک دستکش دست چپ‌ در واقع می‌تواند به دست راست سلول ها پوشانده شود که به طور مناسبی عمل نخواهد کرد.

آیا امکان پاکسازی سلولی وجود دارد؟

فرآیند حذف پروتئین های مصرف شده یا معیوب از سلول ها، اتوفاژی نامیده می شود. دانشمندان دریافته ‌اند که اتوفاژی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می ‌یابد، اما تیم پروفسور جولیان در حال برنامه ‌ریزی برای تحقیق بیشتر در این زمینه است.
در مجموع، این پژوهش استدلال قانع‌ کننده ‌ای مبنی بر اینکه فرآیندهای اتوفاژی ناکافی ممکن است دلیل اصلی آلزایمر باشد را اراُیه می کند و این کشف در صورت اثبات، بدان معناست که استراتژی هایی درمانی که اتوفاژی قوی تر را ترویج می کنند، به پیشگیری از زوال عقل نیز کمک خواهند کرد. به نظر می رسد رژیم غذایی و ورزش به تقویت اتوفاژی کمک می کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proteome Research منتشر شده است.