زیاده گویی با فرزند مقدمه نشنیدن اوست

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: دوران کودکی تکرار نمی شود. بگذاریم فرزندمان دورانی ایمن و شاد را تجربه کنند .کودکان را به دنیا نیاورده ایم تا زیر بار حجمی از توقعاتمان، آرزوهای بر باد رفته ما را برآورده سازند.

مهدویان فر اضافه کرد: ناکامی های ما، از آن ماست. فرزندمان را به قیمت فخر فروشی به اقوام و دوستان، تبدیل به بزرگسالانی ناخشنود نکنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید از زیاد حرف زدن برای فرزندتان جداً خودداری کنیم، گفت: اگر چه حرف زدن با بچه ها لازم و مفید است اما زیاد حرف زدن تأثیر سازنده ای ندارد بنابراین آنچه را قبلاً گفته اید تکرار نکنید!
 

این متخصص روابط بین فردی تصریح کرد: چیزی را که فرزندتان خود می داند، به او نگویید. بیشتر مواقع او از اشتباهش آگاه است، پیامد طبیعی رفتار، خود بهترین آموزگار است.

وی با بیان اینکه گاهی هنگام خطای فرزندتان سکوت کنید، عنوان کرد: تکرار موجب اختلال در ارتباط سالم، اوقات تلخی، بگو مگو و استیصال می شود.

مهدویان فر اذعان داشت: با تغییر در صحبت و درخواستتان، کودک آن کار یا رفتار را راحت‌تر انجام مي دهد پس بهتر است وقتی از کودک درخواستی دارید  به طور مثال به جای گفتن "اگر" مسواکت را بزنی، برایت کتاب مي خوانم. بگویید: "وقتی" مسواکت را زدی، برایت کتاب می خوانم.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که از اعتماد به نفس کمی برخوردارند، نیاز به عشق ورزیدن و احساس ارشمند بودن دارند. از سرزنش، تحقیر و تنبیه آنها خودداری کنید. سعی کنید از آنها انتقاد نکرده و کوچکترین موفقیتشان را با شور و شوق تشویق کنید و پیام های مثبت به آنها بدهید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا