کودکان را روزی سه بار تشویق کنید

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: کودکان حداقل روزی سه بار باید تشویق شوند اما براي مفيد واقع شدن تشويق کار یا رفتار کودک مورد تشویق قرار گیرد نه خود او، علاوه بر آن علت تشویق باید برای کودک مشخص شود و تشویق صورت رشوه به خود نگیرد.

مهدویان فر اضافه کرد: تشویق نباید از حد تجاوز کند، زیرا کودک را به غرور و خودبینی مبتلا می سازد اما اگر کودک در یک زمینه خاص توانایی و استعداد دارد حتماً آن را شناسایی کنید و با تشویق آن باعث ایجاد پشتکار و میل به تمرین بیشتر در او شوید.

این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه تشویق کردن به انواع گفتاری، رفتاری، نوشتاری و مادی تقسیم می شود، گفت: در تشویق گفتاری معمولاً از واژگانی همچون آفرین، به به، خیلی خوب است، کاری که انجام دادی خیلی خوب است، از این کار تو خیلی خوشم آمد و… به دور از هرگونه واژه کلیشه ای استفاده می شود.

وی ادامه داد: گاهی نگاهی محبت آمیز، تکان دادن سر و تغییر حالت چهره به نشانه خشنودی، بوسیدن، در آغوش گرفتن و …. در تشویق رفتاری می تواند اثر شگفت انگیزی داشته باشد.

مهدویان فر در تشریح تشویق نوشتاری نیز افزود: رفتارهای خوب و پسندیده فرزندان را بنویسید و در پایان هفته به آن ها نشان دهید، یا به مناسبت هایی، کارت پستال تهیه کنید و در آن ها جملات محبت آمیز بنویسید.

وی خاطرنشان کرد: فهرستی تهیه و انواع تشویق های مادی روزانه، هفتگی و ماهانه را در آن ثبت کنید، و با توجه به میزان فعالیت فرزند و اهمیت رفتار او از آن ها بهره ببرید تا در آینده فرزندی کوشا و پرتلاش داشته باشید که برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا