ساخت نانوحسگری برای اندازه گیری گاز CO2 در غلظت کم

به گزارش ایرنا، این حسگر قادر است از 0.04 درصد حجمی تا 0.25 درصد حجمی گاز دی اکسیدکربن را اندازه گیری کند.

محققان با استفاده از یک ساختار جدید موفق به تولید حسگری شدند که قادر است غلظت گاز دی اکسیدکربن را شناسایی کند، این گروه تحقیقاتی با این روش حسگری بسیار کوچک با ساختاری ساده ارائه کردند.

یک تیم تحقیقاتی از ETH زوریخ باهمکاری محققانی از مؤسسه ماکس پلانک این حسگررا برای اندازه گیری مقدار دی اکسیدکربن ساختند، این حسگر در مقایسه با حسگرهای فعلی ساختار بسیار ساده و مصرف انرژی کمی دارد.

مواد به کار رفته در این حسگر می تواند با گاز دی اکسیدکربن برهمکنش نشان دهد، در اثر این کار، هدایت الکتریکی حسگر تغییر می کند، این حسگر ابعادی در حد یک تراشه دارد، پایه این کامپوزیت، رشته های زنجیره ای مولکولی (پلیمر) است که از نمک هایی موسوم به سیال یونی ساخته شده است، این سیال در دمای محیط به صورت مایع است. 

پژوهشگران درسراسر جهان روی ساخت این پلیمرها که کاربردهای متعددی درصنایع مختلف نظیر باتری و ذخیره سازی دی اکسیدکربن دارند، کار می کنند.

برای ساخت این حسگر، محققان نوعی نانوذرات معدنی را درون این پلیمر قرار دادند، این نانوذرات قادراند با دی اکسیدکربن برهمکنش دهند، نه پلیمر به تنهایی و نه نانوذرات به تنهایی می توانند الکتریسیته را از خود عبور دهند، اما زمانی که این دو با یک نسبت مشخص با هم ترکیب شدند آنگاه هدایت الکتریکی نانوکامپوزیت افزایش می یابد.

این که هدایت الکتریکی یک نانوکامپوزیت در دمای اتاق به غلظت دی اکسیدکربن وابسته است، بسیار جالب توجه استن این در حالی است که در حسگرهای فعلی مواد شیمیایی استفاده شده و نیاز به گرم شدن دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا