شوک الکتریکی در درمان مشکلات اعصاب موثر است

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بر این باورند که درمان با شوک الکتریکی (ECT)  گزینه درمانی مناسبی در بیماری های مختلف روانی بوده و تصاویر منفی بی شماری که طی سال ها از فیلم ها و رسانه ها پخش شده اند فقط  باور عمومی را دچار اشتباه کرده اند.

مطالعات جدید نشان می ‌دهد که درمان با شوک الکتریکی در میان بهترین گزینه ‌های درمانی برای شرایطی از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی قرار دارد. برای رسیدن به این نتایج، پزشکان در یک بیمارستان روانپزشکی در آلمان، ۱۵۷ بیمار را طی بیش از ۳۱۰۰ جلسه ECT بین سال‌ های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰،  مورد ارزیابی قرار دادند.

در تمام این موارد، هیچ یک از بیماران دچار اختلال دائمی نشده و تنها سه مورد (یعنی چیزی کمتر یک دهم درصد) منجر به به وجود آمدن وضعیت تهدید کننده شد. به گزارش سیناپرس، نکته مهم این است که حتی در آن سه مورد هم مشکل با مداخله تیم پزشکی با موفقیت حل شد. در همین راستا، کمتر از ۲۰ درصد بیماران وجود عواقب جانبی خفیفی مانند اختلالات شناختی یا مغزی را گزارش کردند. البته به طور معمول علائم کمی با چند جلسه ECT، به علت استفاده از محرک‌های الکتریکی بالاتر از حد معمول، همراه است.

در حال حاضر تنها حدود ۲ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی شدید به درمان با شوک الکتریکی در سراسر جهان تن می دهند.  در حالی که درمان با شوک الکتریکی موجب تنظیم مجدد مغز شده و ممکن است به نفع بسیاری از بیماران باشد. تجهیزات مورد استفاده برای شوک الکتریکی شامل یک جریان الکتریکی با دقت کنترل شده است که تخلیه تکانه های عصبی را در مغز تحریک و در عین حال به بقیه بافت های بدن آسیب نرسانده و به باور ساده تر مغز را مجدد فعال می کند. 

پروفسور گوران هاجاک (Göran Hajak)، پژوهشگر ارشد این تحقیق درباره مطالعات فوق می ‌گوید: تحقیقات ما شواهدی را ارائه می ‌کند که نشان می‌ دهد نگرش منفی نسبت به شوک الکتریکی به عنوان یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای بیماری‌های روان‌ پزشکی، باید فوراً اصلاح شود.

او در ادامه توضیحات خود افزود: درمان افسردگی که به عنوان یک اختلال روانی شناخته و توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از علل اصلی ناتوانی انسان در سراسر جهان مطرح شده است، به دلیل ترس غیرمنطقی عمومی از آسیب های دائمی ناشی از درمان با شوک الکتریکی تا حد زیادی در روانپزشکی محدود شده است. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر تنها حدود ۲ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی شدید به درمان با شوک الکتریکی در سراسر جهان تن می دهند.  

در حالی که درمان با شوک الکتریکی موجب تنظیم مجدد مغز شده و ممکن است به نفع بسیاری از بیماران باشد. تجهیزات مورد استفاده برای شوک الکتریکی شامل یک جریان الکتریکی با دقت کنترل شده است که تخلیه تکانه های عصبی را در مغز تحریک و در عین حال به بقیه بافت های بدن آسیب نرسانده و به باور ساده تر مغز را مجدد فعال می کند. 

پژوهشگران در ادامه خاطرنشان می‌ کنند: یکی از جنبه‌های درمان با شوک الکتریکی که تحقیقات نمی‌ تواند به طور واضح آن را توضیح دهد، تغییرات در رویه‌ ها و شیو ه‌های درمانی در اقصی نقاط دنیا است. به گزارش سیناپرس، محققین دراین مورد تاکید می کنند که شوک الکتریکی فقط باید تحت نظارت گسترده و با رعایت تمام اقدامات احتیاطی مناسب انجام می شود. آنها به هر یک از مراکز درمانی شوک الکتریکی توصیه می کنند که به طور منظم داده های ایمنی بیماران و احتمالات ریسک خود را تجزیه و تحلیل کنند.

پروفسور هاجک در پایان می‌گوید: ما امیدواریم که یافته های ما بحث در مورد درمان با شوک الکتریکی را به سطح واقعی‌تری برساند، زیرا مشخصات نشان می‌دهد که استفاده گسترده‌ تر از ECT نه تنها کم خطر  بوده بلکه می‌تواند به نفع بسیاری از بیماران باشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش علمی در آخرین شماره مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا