بازی، فرهنگ و نوع زندگی افراد را نشان می دهند

به گزارش سیناپرس، آیا سلیقه یک فرد در ورزش و بازی های ویدئویی نشان می دهد که چگونه به دنیای واقعی نزدیک شده و رفتارش در زندگی واقعی و برخورد با مشکلات یا کارهای گروهی چگونه است؟ در یک پژوهش روان شناسانه به اثر ورزش و بازی های مختلف کامپیوتری روی افراد مختلف پرداخته شد.
این تحقیق جدید نشان می دهد که ورزش، بازی های رومیزی و کامپیوتری افراد را برای همکاری ها و مبارزات زندگی آماده کرده و کمک می کنند افراد به صورت گروهی به فعالیت بپردازند.

محققان موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک کشف کردند که بازی ها یک عامل جدایی ناپذیر برای پیوند گروهی بوده و مهم نیست که گروه چقدر متنوع باشد. این تحقیق نشان می ‌دهد که بازی‌ های رقابتی می ‌توانند به گروه‌هایی که در آن درگیری با مسئله ای وجود دارد کمک کرده و بازی‌ های مشارکتی می‌ توانند به هماهنگی تیمی یاری برسانند.

در این مطالعه جدید، با استفاده از داده های تاریخی، محققان ۲۵ فرهنگ را در اقیانوس آرام شناسایی کرده که سوابق بازی هایی را که انجام می دادند، نگهداری می کردند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در بررسی های خود ساختار فرهنگ ها و سلسله مراتب اجتماعی آنها را و اینکه اعضای یک فرهنگ چقدر با یکدیگر درگیری داشته، فرهنگ ها چقدر با فرهنگ های دیگر تعارض داشته و اعضای گروه چقدر به صورت جمعی به شکار و ماهیگیری می پردازند، بررسی کردند.

در ضمن محققان دریافتند، فرهنگ‌ هایی که اغلب با فرهنگ‌ های دیگر درگیر می ‌شوند، بازی‌ های مشارکتی بیشتری نسبت به بازی‌ های رقابتی انجام می‌ دهند. از سوی دیگر، فرهنگ‌ هایی که درگیری ‌های مکرر با اعضای جامعه خود دارند، بازی‌ های رقابتی بیشتری نسبت به بازی‌ های مشارکتی انجام داده اند.
علاوه بر این، کودکان نیز از طریق بازی های خود برای زندگی در دنیای واقعی آماده می شوند. محققان بر این باورند که این رفتار انسان به راحتی می تواند در ورزش های امروزی، بازی های رومیزی و بازی های ویدئویی در نحوه برخورد ما به عنوان انسان با درگیری ها و همکاری های روزمره تفسیر شود. آنها معتقدند بازی‌ ها رفتارهای دنیای واقعی را تقلید کرده و ممکن است راهی باشد که در آن کودکان هنجارهای فرهنگی را یاد گرفته و تمرین ‌کنند.
سارا لسترر-پیپلز (Sarah Leisterer-Peoples) از محققان این پروژه در یک مصاحبه دانشگاهی می ‌گوید: ما فکر می‌ کنیم که بازی‌ ها ممکن است جنبه‌ هایی از فرهنگ‌ های انسانی را، مانند اینکه چقدر فرهنگ‌ ها رقابتی و مشارکتی هستند، منعکس کنند. فرهنگ‌ های مورد مطالعه ما در محدوده جغرافیایی وسیعی وجود داشتند که اقیانوس آرام را در بر می‌ گرفت. به گزارش سیناپرس، فرهنگ‌ ها بسیار متنوع بوده اما شباهت ‌های مشترکی نیز داشتند که امکان مقایسه در چندین جنبه از فرهنگ‌ ها را فراهم می‌ کند. ما سعی کردیم در حالی که شباهت‌ های آنها را در نظر می گیریم، این تفاوت‌ ها را تقویت کنیم.

به گفته محققان این پروژه پژوهشی و یافته‌های آن ممکن است در نگاه اول غیر شهودی باشند، اما با توجه به نظریه‌ های مربوط به تکامل همکاری در گروه‌های فرهنگی، منطقی هستند.
در زمان درگیری با فرهنگ های دیگر، اعضای گروه باید با یکدیگر همکاری کرده و با مخالفان خود به رقابت بپردازند. لسترر-پیپلز در این رابطه توضیح می دهد:  این مساله در انواع بازی هایی که انجام شده، از جمله بازی با گروه های رقیب منعکس می شود و هنگامی که درگیری زیادی بین اعضای یک گروه وجود دارد، آنها تمایل دارند بازی ‌های رقابتی انجام دهند. این یافته‌ ها نشان می‌ دهد، بازی‌ هایی که ما انجام می ‌دهیم منعکس کننده ویژگی‌ های اجتماعی-اکولوژیکی فرهنگی است که در آن هستیم.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این پروژه از تحقیقات به دست آمده نتیجه می گیرند: امروزه، بازی های فروشگاهی و بازی های ویدئویی از بازی های سنتی که در اوقات فراغت کودکان انجام می شد، پیشی گرفته اند. در مطالعات آینده همچنین باید به بررسی مهارت های خاص و نه فقط میزان همکاری که از طریق بازی ها آموخته می شوند، پرداخت.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLoS ONE منتشر شده و قابل دسترس است.