به درستی شاهد معرفی داشته ‌های غنی کشورمان نبوده‌ایم

به گزارش سیناپرس؛ از دیرباز نمایشگاه ها مهمترین ابزار ترویجی و توسعه بازار در بین ملت ها بوده اند و نقش تعیین کننده ای در گسترش تعاملات تجاری در بین اقوام مختلف داشته اند. بازارها اولین و بزرگترین مراکز نمایشگاهی به شمار می روند که توانسته اند بین تولید کننده و خریدار ارتباط برقرار کنند، با این وجود، نمایشگاه به معنای امروزی، پدیده ای جدید در فرهنگ تجاری محسوب می شود که گرچه همان رویکرد گذشته را دنبال می کند، اما امروزه تبدیل به ابزاری مهم برای ایجاد تعامل و توسعه روابط تجاری و پیوندهای اقتصادی میان کشورها و جوامع شده و به عنوان عامل کلیدی رونق بازار شناخته می شود.

به گزارش سیناپرس،فرهنگ نمایشگاه به معنای مدرن و امروزی آن، با اکسپو آغاز شد و قدمت آن به بیش از 170 سال گذشته و به نخستین نمونه محلی آن در فرانسه برمی گردد که گرچه بین المللی نبود، اما توانست مبنای شکل گیری این رویداد در فرهنگ تجاری ملت ها شود و از آن پس تبدیل به مهمترین ابزار ترویج تجارت شود.

اکسپو دبی یا تاخیر یک ساله مهر ماه امسال با شرکت مشاهیری چون آندریا آنچل بوچلی، خواننده مشهور و نابینای تنور اهل ایتالیا، آندرا دی، خواننده، ترانه سرا، نامزد جایزه گرمی و  برنده گلدن گلوب، لانگ لنگ، ستاره چینی موسیقی جهان و پیانیست بین المللی و آنجلیک کیدجو موسیقی دان و برنده جایزه گرمی در شرایطی آغاز به کار کرد که تمامی مولفه های مورد نظر برای تماشای آنلاین از سوی مدیران برگزار کننده ترتیب داده شده بود و حالا قرار است طی 6 ماهی که این نمایشگاه پابرجاست، موضوعات طرح شده بخشی از چالش های موجود در دنیای امروز را حل و فصل کنند.

طی این 6 ماه، 10 هفته موضوعی در نظر گرفته شد که در آن مهم ترین و حیاتی ترین چالش های بشریت مورد توجه بوده و فرصت هایی برای مقابله با مشکلات فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی، اقتصادی، سلامت و غیره پیش روی انسان قرار گرفته است. پیوستن به این گردونه دنیای جدیدی را ایجاد می کند که آینده بهتری را برای سیاره زمین خلق می کند.

گفتنی است، اکسپو  2021 دبی نمایش به روز ترین دستاوردهای دنیای هوش مصنوعی است بازدیدکنندگان نمایشگاه اکسپوی امسال با توجه به ربات هایی که در داخل نمایشگاه جانمایی شده اند، علاوه بر مشاهده بخشی از فناوری های آینده، با چگونگی عملکرد هوشمند آنها نیز برای استفاده در شهرهای آینده آشنا می شوند.

«ویکتور علی»، مؤسس و مدیرعامل گروه «ترمینوس» که 152 ربات را در فضای نمایشگاه اکسپوی دبی راه اندازی کرده، اظهار می کند: ظهور ربات ها به انسان کمک می کند تا کارهای تکراری پیش پا افتاده را حذف کرده و علاوه بر بهبود تجربه های انسانی، کارایی عملکرد صنعتی آنها نیز بهتر شود.ربات های برنامه ریزی شده ای که در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته اند، خدمات هوشمندی وسیعی را انجام می دهند که می تواند معرفی بخشی از توانمندی های این فناوری هوشمند در دنیای آینده باشد.
به گفته او، نخستین گروه از این ربات های هوشمند در دبی رونمایی شده اند و کنترل کیفیت دشواری را با موفقیت طی کرده اند.

یک پرده از نمایش ایران در اکسپو 2021

اما فارغ از رویدادهای همیشگی این المپیک فرهنگی و حضور پر رنگ کشورهایی که به سان ایران داعیه دار فرهنگ نیستند، خوب است نگاهی بیاندازیم به حضور ایران؛ عباس مهدوی، فعال گردشگری، در یادداشتی که در ایسنا منتشر شد، معتقد بود؛ متاسفانه در برنامه‌ریزی‌های شرکت مادر تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عهده‌دار برگزاری اکسپو دبی است شاهد تکرار اشتباه‌ های گذشته هستیم.

وی نوشته است، «اکسپو دبی مهم‌ترین رویداد هم‌ زمان با آغاز فعالیت وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بهره‌گیری مطلوب از اکسپو دبی مهم‌ترین دستور کار عزت‌الله ضرغامی در روزهای نخست فعالیتش می ‌توانست باشد. حضوری که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توأم با شناخت از این بازار جهانی است. اولویت ایران در اکسپو باید کشورهای همسایه و کشورهایی باشد که زمینه حضورشان در ایران با موانع کمتری روبه‌رو است. بنابراین با نسخه واحد نمی‌توان به سراغ این کشورها رفت. باید برای ذائقه و علاقه مردمان کشورهای همسایه برنامه داشت؛ کشورهایی که همواره در دیپلماسی گردشگری از آن غافل بوده‌ایم. نکته مهم دیگر اکسپو دسته‌بندی و تعریف برنامه برای گونه‌های مختلف گردشگری است. رویکردی که کشورهایی نظیر ترکیه سال‌هاست مورد توجه قرارداده‌اند.»

داشته هایمان را خوب معرفی نمی کنیم

به گفته مهدوی، بررسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و حرفه ‌ای شاهد معرفی داشته ‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌ دار این مسوولیت بوده و به دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت ‌ها برعهده می ‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره ‌گیری از فرصت‌ های خلق ‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. ذکر نمونه‌ای از ناکامی معرفی ایران در نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند روشنگر این خلاء باشد. ایران بارها در نمایشگاه‌های ملی و استانی ترکیه شرکت کرده است. سالانه هزاران گردشگر ایرانی به این کشور سفر می‌کنند و سطح مبادلات اقتصادی و سیاسی بسیار پررنگ است، اما گردشگران ترک کمترین شناختی از ایران ندارند. درحالی که در کشور همسایه خود شناخته‌شده نیستیم، نباید از سایر کشورهای دیگر انتظار داشت گردشگران‌شان را راهی ایران کنند. باید درنظر گرفت حضور در یک رویداد جهانی نظیر اکسپو با نمایش داشته‌ها متفاوت است.»

حضور کمرنگ ایران در چنین نمایشگاهی آن هم در نزدیک ترین موقعیت جغرافیایی به ما در حالی رخ داده است که چند سالی می شود داعیه داران فرهنگ و اقتصاد برآمده از آن در کشور سخن از تجاری سازی فرهنگ می کنند و فعالیت های نوینی را هم به سرانجام رسانده اند؛ بنابراین عدم اتحاد میان بخش خصوصی در امر گردشگری و بخش دولتی در نمایش قدرت فرهنگی ایران در اکسپو دبی دلیل مهم حضور کمرنگ کشورمان در این فرصت شش ماهه است، امید آنکه در ماه های جاری  و در زمان باقی مانده نمایندگان فرهنگی کشورمان بتوانند با دست پر بازگردند و گامی موثر در توسعه اقتصادی فرهنگی کشور بردارند.

گفتنی است، اعزام نمایندگان ایرانی برای شرکت در این نمایشگاه از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و به طور مشخص شرکت حمل و نقل مستقر در این مجموعه صورت گرفته است. بی تیک یک شرکت جامع در صنعت حمل و نقل است که مردم می توانند تمامی خدمات سفر را یک جا ببینند و تصمیم بهتری بگیرند. شرکت های حمل و نقلی که در شهر های مختلف هستند طی قرار داد و آیین نامه ای، خدماتشان در بی تیک نمایه می شود و فرد با این اپلیکیشن می تواند شرایط حمل و نقل خود را در مقصد هم تعیین کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا