تغییر الگوی وزش باد در قطب جنوب

به گزارش سیناپرس، مدل های توسعه یافته توسط تیمی از پژوهشگران بین المللی موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در دانشگاه کالیفرنیا ، موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، آکادمی علوم چین و دانشگاه ریورساید نشان می دهد که تغییر الگوی وزش باد در قطب جنوب موجب افزایش گرداب های اقیانوسی می شود.

به گفته محققان، گرداب ‌ها حرکات دایره ‌ای آب هستند که برخلاف جریان‌های اصلی بوده و باعث می ‌شوند که جریان های آب  سریع ‌تر شوند. جیا روی شی، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: مشاهدات و مدل‌ های ترسیم شده نشان می دهد که افزایش دمای اقیانوس باعث شتاب قابل توجه جریان های آبی می‌ شود که در دهه ‌های اخیر شناسایی شده اند.  این افزایش سرعت، تبادل گرما و کربن بین حوضه های اقیانوسی را تسهیل کرده و فرصتی را برای افزایش این ویژگی ها در مناطق نیمه گرمسیری ایجاد می کند.

به گفته محققان، جریان های قطبی موجود در قطب جنوب در حال حاضر یکی از قوی ترین جریان های اقیانوسی جهان بوده و تنها جریانی است که سیاره را دور می زند. متاسفانه هر نوع تغییر در این جریانات می تواند بر آب و هوای  سایر نقاط کره زمین تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان داده بود که این جریان های اقیانوسی به ویژه نسبت به شرایط باد حساس هستند. پژوهشگران برای مطالعه این پدیده، از اندازه ‌گیری ‌های ماهواره‌ ای ارتفاع سطح دریا و داده‌های جمع ‌آوری‌ شده توسط شبکه جهانی شناورهای اقیانوسی به نام Argo برای شناسایی روند سرعت لایه بالایی اقیانوس جنوبی، استفاده کردند.

شبکه شناورهای مستقل آرگو که شرایط اقیانوس ها مانند دما و شوری را اندازه گیری می کند، در سال ۱۹۹۹ آغاز شده و در سال ۲۰۰۷ به طور کامل تکمیل شد.به گزارش سیناپرس،به گفته محققان، احتمالاً با ادامه گرمایش اقیانوس در مناطق قطب جنوب که به دلیل گرمایش جهانی ناشی از فعالیت های انسانی است، سرعت جریان های آب این منطقه حتی بیشتر هم خواهد یافت.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Climate Change منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.