جایگاه خوبی در هوش مصنوعی نداریم

دکتر حسین زینلی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: متاسفانه هم اکنون در زمینه هوش مصنوعی غفلت کرده ایم و جایگاه خیلی خوبی در جهان نداریم زیرا در بحث سخت افزاری و امکانات و همچنین نیروی انسانی دچار مشکلات فراوانی هستیم.

دکترای مهندسی کامپیوتر به علت چرایی این مساله پرداخت و افزود: اکنون دانشگاه های مطرح ایران دانشجویان خوبی در سطح لیسانس تربیت کرده اند اما متاسفانه اکثر آنها کشور را ترک می کنند. همچنین در حال حاضر در اغلب روش های هوش مصنوعی از شبکه عصبی قوی استفاده می شود بنابراین نیازمند سخت افزارها و سرورهای قوی و کارت گرافیک های قوی هستیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه در گذشته بهایی به این مساله نداده ایم اکنون نیز با مشکلات اقتصادی و تحریم ها مواجه ایم که تامین هزینه های کارت گرافیک را دچار مشکل کرده است. به گزارش سیناپرس، وی ادامه داد: در حال حاضر از نظر امکانات سخت افزاری نیز حتی از کشورهای سطح 3 و 4 اروپا نیز عقب تر هستیم؛ کل کارت های گرافیکی دانشگاه امیرکبیر شاید به اندازه آزمایشگاه یک دانشگاه مطرح اروپایی باشد. ما برای اینکه کار اساسی در این حوزه انجام دهیم باید مجهز به این سخت افزارها باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین نیاز به دیتا داریم که متاسفانه این مساله نیز خیلی جدی گرفته نشده است. ما در حال حاضر برای توسعه زبان فارسی چندین هزار برابر دیتا نسبت به زبان های انگلیسی و چینی و غیره کمتر داریم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر بیان کرد: شاید در حال حاضر از نظر عمومی، وضع انتشار مقاله هایمان خوب باشد؛ مقالاتی که برخی از آنها حتی کاربردی هم نیستند زیرا اساتید دانشگاه ها مجبورند برای ارتقای رتبه علمی شان مقاله چاپ کنند اما رفع یک مشکل کشور با کمک هوش مصنوعی قابل قبول تر و ارزشمندتر است. اگر به این مساله بها داده شود، بسیاری از مشکلات کشورمان رفع خواهد شد.

زینلی خاطرنشان کرد: ما همیشه به دنبال اعداد و ارقام بوده ایم که هیچ فایده ای هم برای ما ندارند. با انتشار 50 هزار مقاله هیچ اتفاقی در کشور رخ نمی دهد اما اگر هدف مان از هوش مصنوعی را مشخص و به آن سمت حرکت کنیم و تاثیرات تحریم ها و موانع را به هر نحوی کاهش دهیم و برنامه ریزی میان مدتی در این خصوص داشته باشیم، می توانیم امیدوار باشیم که بزودی بتوانیم جایگاه خودمان در این حوزه را افزایش دهیم.
وی به سیناپرس گفت: برنامه بلند مدت به علت سرعت انتشار بالای فناوری ها زیاد خوب نیست. داشتن برنامه کوتاه مدت و انجام کارهای عجولانه هم اصلا درست نیست بنابراین اگر یک برنامه پنج تا ده ساله ای برای انجام این کار در نظر بگیریم. هدف درستی داشته باشیم و به سمتش حرکت کنیم، قطعا می توانیم دستاورهای خوبی در این زمینه پیدا کنیم.

وی اظهارداشت: قطعا اگر آن ابزارها و سخت افزارها را نداشته باشیم و نیروهای دانشجوی مان هم از کشور خارج شوند، عملا نیازمندی های اولیه را نداریم و قادر نخواهیم بود در این زمینه به موفقیت برسیم. به گزارش سیناپرس، وی گفت: اکنون نیازمند تامین سرورهای و کارت گرافیک های قوی هستیم بنابراین دولت باید در وهله نخست سرمایه گذاری های اساسی  در این زمینه داشته باشد. در وهله بعد باید مانع خروج دانشجویان از کشور شود و شرایط مناسبی برای حضور آنها در کشور فراهم کند. حتی باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا نیروهای مقیم خارج از کشور نیز به ایران برگرداند تا بتوانیم از توانمندی های آنها نیز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اگر ما برنامه میان مدت مناسبی در این حوزه داشته باشیم بنابر فرمایش مقام معظم رهبری می توانیم جزو ده کشور دنیا در حوزه هوش مصنوعی مطرح شویم. قطعا برای رسیدن به این جایگاه نیاز به توجه بیشتر مسوولان داریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا