هشدار دانشمندان برجسته جهان درمورد خطر ربات‌های قاتل

 گروهی از دانشمندان برجسته جهان از جمله استفان هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته انگلیسی و الون ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس‌ایکس با امضای نامه سرگشاده‌ای، درمورد خطر مسابقه تسلیحاتی در جهان و توسعه سلاح‌های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) برای نسل بشر هشدار دادند.این نامه که به امضای گروهی از برجسته‌ترین دانشمندان و مشاهیر فناوری جهان رسیده است، در کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی در بوینس آیرس ارائه شد.

امضاء‌کنندگان این نامه، خواستار مداخله سازمان ملل متحد برای توقف مسابقه تسلیحاتی مبتنی بر هوش مصنوعی شدند که بشر هیچ کنترل معنی‌دارای بر آن ندارد.

در این نامه عنوان شده است: سوال کلیدی برای بشر امروز این است که آیا باید مسابقه تسلیحاتی مبتنی بر هوش مصنوعی را ادامه داد یا از همان آغاز مانع از شکل‌گیری این مسابقه خطرناک شد؟ نقطه پایانی این فناوری واضح است: توسعه سلاح‌های خودکار که به کلاشینکف‌های فردا تبدیل خواهند شد. خطر این تسلیحات، به مراتب خطرناک‌تر از سلاح‌های اتمی خواهد بود.

سلاح‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی مانند هواپیماهای بدون سرنشین که قادر به رهگیری و هدف قرار دادن سوژه‌ها بر اساس الگوریتم شناسایی چهره هستند، می‌توانند طی چند سال آینده بسیار هوشمندتر و خطرناک‌تر شوند.

این سلاح‌های خودکار درصورتیکه در اختیار گروه‌های شورشی، تروریستی یا هر قدرت نظامی در جهان قرار بگیرند، به ماشین کشتار جمعی تبدیل خواهند شد و می‌توان از آنها برای مقاصد تروریستی، بی‌ثبات کردن امنیت کشورها یا از بین بردن گروهی از اقوام خاص استفاده کرد.

این برای چندمین بار است که دانشمندان و کارشناسان حوزه فناوری‌های پیشرفته درمورد خطرات هوش مصنوعی (AI) هشدار می‌دهند. هاوکینگ پیش از این عنوان کرده بود که توسعه هوش مصنوعی به معنای پایان نسل بشر خواهد بود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا