تلسکوپ جیمز وب تا سه هفته دیگر به فضا می رود

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش رسمی سازمان فضایی ناسا  پس از اینکه تیم های مهندسی این سازمان هیچ نشانه ای از نقص فنی و مشکل ساختاری در این  تلسکوپ پیدا نکردند،  مجوز سوخت گیری و آغاز عملیات پرتاب تلسکوپ جیمز وب صادر شد.

گفتنی است پیش از این هنگام اتصال تلسکوپ به آداپتور فضاپیمای ویژه پرتاب، یک نوار گیره به طور ناگهانی و غیرمنتظره آزاد شده و ارتعاشاتی را از طریق رصدخانه ارسال کرده بود. به همین دلیل یک هیئت بازبینی به رهبری ناسا تشخیص داد که برای اطمینان از اینکه هیچ آسیبی به هیچ یک از اجزای این تلسکوپ گران قیمت وارد نشده است، باید بررسی های بیشتری انجام شود. به گزارش سیناپرس، در نتیجه در آن زمان کارشناسان ناسا خبر از تخصیص پنجره پرتابی ویژه این عملیات در فاصله ۱۸ تا ۲۲ دسامبر سال جاری برابر با ۲۷ آذر تا اول دی ماه دادند.

بر اساس گزارشی که ساعاتی پیش از سوی ناسا منتشر شد، تمامی آزمایش های لازم برای این عملیات، صورت گرفته و بررسی های فنی نشان می دهد خوشبختانه نقص فنی پیشین، هیچ نوع آسیبی به جیمز وب وارد نکرده است.
به این ترتیب، ناسا ابهام پنجره پرتاب را برطرف کرده و مقرر شد عملیات پرتابی این تلسکوپ در روز اول دی ماه و ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت محلی انجام شود.
به گزارش سیناپرس، عملیات بهره برداری از تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون شاهد تاخیرهای زیادی بوده  اما به نظر می‌ رسد سرانجام این طلسم قدیمی شکسته شده و  تاریخ پرتاب جدید تغییر نکند.
بر اساس گزارش ناسا پیش بینی می شود هنگامی که این تلسکوپ در مدار قرار گرفت، با فناوری دوربین های فروسرخ خود به اعماق کیهان نگریسته و به دنبال سرنخ هایی برای کشف برخی از عمیق ترین اسرار کیهان می گردد.

اهداف اصلی تلسکوپ مورد بحث شامل مطالعه نخستین ستارگان و کهکشان هایی است که در روزهای اولیه تشکیل جهان، شکل گرفته اند. از جمله دیگر ماموریت های جیمز وب می توان به بررسی این موضوع که چگونه کهکشان ها در طول زمان تکامل می یابند، چگونه ستاره ها و منظومه های سیاره ای در ابرهای غبارآلود متولد می شوند و ترکیب جو سیارات فراخورشیدی چگونه است، اشاره کرد.

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان امیدوارند با کمک اطلاعات به دست آمده از این تلسکوپ فوق پیشرفته،  نشانه های زیستی از حیات فرازمینی را آشکار کنند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده