تخلفات آزمون دستیار تخصصی ۱۴۰۱ اصلاح شود

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آمده است؛

"پیرامون وضعیت نامطلوب دستیاران تخصصی، با تبیین برخی موضوعات پیرامون چهل‌ونهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، تخلفات رخ داده را در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شفاف‌سازی نموده تا با ورود دلسوزانه شما به موضوعات مطروحه، از بروز حوادث ناگوار بعدی جلوگیری نمایید. هرچند تخلفات فعلی در واقع بی‌قانونی‌های به جامانده از دوره گذشته است؛ اما رجاء واثق داریم با صدور دستورات قاطعانه ضمن برخورد با تخلفات مذکور، موجبات احقاق حقوق قشر عظیمی را از مدافعان سلامت و نخبگان کشور فراهم نمایید.

بر این اساس بسیج دانشجویی سال گذشته نیز در نامه‌ای به وزیر وقت بهداشت تخلفات مربوط به آزمون دوره ۴۸ را گوشزد نمود که در نهایت با ورود مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری به اصلاح تاریخ آزمون در زمان قانونی منجر شد.

طبق ماده ١٢ آیین‌نامه دوره آموزش دستیار تخصصی، آزمون مذکور باید با روندی مشابه کنکور سراسری، یک بار در سال برگزار شود. لذا با توجه به برگزاری آزمون دوره ۴۸ در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۰ برگزاری آزمون دوره ۴۹ در سال ۱۴۰۰ خلاف مقررات بوده و از طرفی با توجه به متن آیین‌نامه و تأکید بر روند برگزاری مشابه کنکور سراسری، بایستی فاصله آزمون دوره ۴۹ با دوره ۴۸، تقریباً یک سال بوده و در تابستان سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

بدین ترتیب برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۹ در اسفند ماه ۱۴۰۰ بدعتی است که در بستری خلاف مقررات و مصوبات صورت خواهد گرفت و آزمون را از اعتبار قانونی ساقط خواهد کرد.

با توجه به دیرتر وارد شدن دستیاران به بیمارستان، امکان برگزاری آزمون در تابستان سال ۱۴۰۱ وجود ندارد و قابل قبول نیست؛ زیرا در صورتی که آزمون، فرضا در مرداد ماه برگزار شود؛ دستیاران می توانند در مهرماه وارد بخش‌های بیمارستانی شوند؛ در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، در آبان ماه آغاز به کار کردند.

در بند ۶-۲ آیین نامه اجرایی ضوابط و نحوه تعیین منابع درسی و آزمون دوره‌های پذیرش دستیاری، تخصصی (ارتقا، گواهینامه و دانشنامه)، فوق تخصصی (ورودی و دانشنامه) و فلوشیپ (ورودی و خروجی)  مصوب شورای آموزش پزشکی و تخصصی به این موضوع تأکید شده است: «منابع اعلام شده حداقل بعد از ۲ سال و حداکثر قبل از ۵ سال باید بازنگری و با منابع جدید یا چاپ های جدید منابع قبلی جایگزین شود.

با این حال شاهد این موضوع هستیم که در درس «گوش، حلق و بینی» و «رادیولوژی» منبعی برای آزمون ۴۹ اعلام شده که به ترتیب ۹ و ۸ سال از انتخاب آن گذشته و تغییر نکرده است. این در حالی است که در مقدمه آیین‌نامه مذکور تأکید شده است: «در جهت تحقق رهنمودهای والای مقام معظم رهبری باید منابع آزمون روزآمد و انعطاف پذیر و هماهنگ با پیشرفت‌ها و موضوعات جدید علمی باشد».

اعلام منابع قدیمی برای بزرگ‌ترین آزمون تخصصی علمی پزشکی کشور و سنجش داوطلبان با منابعی که از نظر علمی نیز بخش‌هایی از آن منسوخ شده است؛ علاوه بر مغایرت با مقررات، موجب وهن جامعه علمی کشور شده است.

بدین ترتیب این منابع باید هرچه سریع‌تر به‌روز شده و تاریخ آزمون نیز مطابق توضیحات مندرج در بند ۱ نامه در تابستان سال ۱۴۰۱ تعیین شود.

بر این اساس نقض مکرر مصوبات و بازی با روح و روان پزشکان عمومی داوطلب این آزمون، شایسته جایگاه نخبگان جامعه علوم پزشکی نیست؛ آن هم در شرایطی که داوطلبان این آزمون در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول جانفشانی هستند.

متأسفانه معاونت آموزشی نه تنها به مقررات مصوب این وزارتخانه تمکین نمی‌کند؛ بلکه تاکنون حاضر به اجرای آراء صادره دیوان عدالت اداری در این خصوص نیز نمیست. موضوعی که براساس قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مستوجب مجازاتی همچون انفصال از خدمت و… خواهد بود.

بر این اساس بسیج دانشجویی تا حصول نتیجه کامل و رفع دغدغه نخبگان جامعه علوم پزشکی و همچنین ایجاد امید و انگیزه در داوطلبان آزمون مذکور، این موارد را پیگیری خواهد کرد."

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا