مطالعه تغییرات آب و هوائی در ایران باستان

بر اساس گزارش پژوهشی یک تیم بین المللی از دانشمندان مختلف به سرپرستی دانشکده علوم جوی و دریایی روزنستیل دانشگاه میامی (University of Miami’s Rosenstiel School of Marine and Atmospheric Science) واقع در ایالات متحده امریکا ، به نظر می رسد که تغییر ناگهانی آب و هوا ، تمدن های اولیه باستانی و قدیمی را در خاورمیانه و هلال حاصلخیری ( بخش تاریخی خاورمیانه و بخش های شرقی دریای مدیترانه، میانرودان و مصر باستان که نخستین روستاها در این منطقه شکل گرفته است ) تحت تاثیر قرار داده است .  

این تیم پژوهشی ، تصویری با وضوح بسیار بالا از هسته رسوب دریاچه نئور (Neor Lake) در شمال غربی ایران تهیه کرده اند که شرایط و تغییرات آب و هوایی در طول سیزده هزار سال را ثبت کرده است . این محققان در بررسی های خود ، خواص فیزیکی لایه های آن را مورد اندازه گیری قرار دادند .

آرش شریفی (Arash Sharifi) متخصص علوم جوی و دریایی از دانشگاه میامی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با تاثیر این تغییرات آب و هوایی بر تمدن های مشهور اولیه می گوید : « ماهیت  بسیار واضح این رکورد به ما این فرصت کمیاب و بسیار خوب را می دهد که بتوانیم تاثیر ناگهانی تغییرات آب و هوایی را در جوامع اولیه انسانی بررسی و مطالعه کنیم . ما می توانیم ببینیم که این تغییرات در چند تمدن بزرگ در سراسر این منطقه (خاورمیانه و هلال حاصلخیری) به عنوان سوابق تاریخی و باستان شناسی ، هم زمان با حملات گرد و غبار جوی صورت گرفته است . لازم به توضیح است که پیش از این ، پژوهشگران و محققان وقوع طوفانی شدید از گرد و غبار را که در سراسر این منطقه رخ داده بود  ، به شرایط خشک در بیش از پنج هزار سال گذشته نسبت داده اند . »

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا