هیدروژلی که فشار 1200 کیلوگرمی را تحمل می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از sciencealert، معمولا مواد مختلف تحت تأثیر فشار زیاد حالت خود را از دست داده و به اصطلاح دفورمه می شوند،اما دانشمندان به تازگی موفق به تولید ماده ای بسیار نرم و  در عین حال مقاوم شده اند که مانند ژله نرم است و بعد از این که ماشین از روی آن عبور می کند و حتی بعد از پا گذاشتن یک فیل روی آن، دوباره حالت اول خود را به دست می آورد.

حدود 80 درصد این ماده از آب تشکیل شده اما قسمت هایی از آن که از جنس آب نیست، در مواجهه با فشار زیاد مانند شیشه فوق سخت عمل می کند. محققان معتقدند که این اولین باری است که چنین ماده نرمی ساخته می شود که چنین مقاومت بی نظیری در برابر تحمل فشار زیاد واره به آن دارد.

این ماده ژله ای فوق العاده بعد از تولید انبوه، کاربردهای عملیاتی بسیار زیادی دارد و می توان از آن در ساخت سیستم های رباتیک نرم و نیز بهبود و ارتقاء انعطاف پذیری غضروف های جایگزینی که در بدن انسان ها به عنوان پروتز استفاده می شوند، به کار برد.

محققان دانشگاه کمبریج انگلیس عنوان کرده اند که با توجه به این که 80 درصد این ماده را آب تشکیل می دهد، ممکن است تصور کنید که مانند بالون آب از هم جدا می شود ،اما به گزارش سیناپرس، این طور نیست بلکه دست نخورده باقی می ماند و در برابر نیروهای فشاری بزرگی که به آن وارد می شود، مقاومت می کند. خواص این هیدروژل ظاهرا با دیگر هیدروژل ها متفاوت است.

هیدروژل های کششی از ویژگی هایی برخوردارند که آنها را به ماده ای جالب برای دانشمندان تبدیل کرده است. اما تفاوتی که بقیه هیدروژل ها با این هیدروژل تازه تولید شده دارند، این است که در اثر فشار زیاد خرد می شوند. اما ساختار مولکولی هیدروژل جدید متفاوت است به گونه ای که پیوندهای متقابل در آنها فرق دارد و دو مولکول با یک پیوند شیمیایی متصل می شوند.

در این هیدروژل، مولکول های بشکه ای شکل به نام «کوکوربیتول» به عنوان پیوندهای عرضی عمل کرده و هر کدام دو مولکول مهمان را مانند یک دستبند مولکولی در حفره خود نگه می دارند. با این کار، این مولکول های مهمان برای مدت زمان بیشتری در جای خود باقی می مانند.

این بدان معناست که شبکه پلیمرهایی که ویژگی های مکانیمی مواد را کنترل می کند، به سختی با هم در ارتباط بوده و بهتر می تواند در برابر فشار مقاومت کند. به گزارش سیناپرس، محققان آن را به عنوان کاهش پویایی مواد توصیف می کنند بنابراین، عملکرد آن می تواند از حالت های لاستیک مانند تا حالت های شیشه مانند متغیر باشد.

عملکرد و مقاومت این هیدروژل در برابر فشار دانشمندان را متحیر کرده است. آنها همچنین دریافتند که مقاومت فشاری در این ماده را به راحتی می توان با تغییر ساختار شیمیایی مولکول مهمان کنترل کرد. به گزارش سیناپرس، در حالی که هیدروژل ها به نرمی و خواص خودترمیمی معروف اند، این هیدروژل می تواند وزن 1200 کیلوگرمی یک خودرو را تحمل کند.

از این ماده همچنین می توان به عنوان حسگر فشاری هیدروژلی برای نظارت بر زمان واقعی کارهایی مانند ایستادن، راه رفتن و پریدن استفاده کرد. این ماده می تواند قبل از بازگشت به شکل اولیه خود تغییر شکل داده و اندازه گیری کند.

مترجم:ندا اظهری