ما ارباب عناصر هستیم

به گزارش سیناپرس، انسان در بخش اعظم دوران حضورش روی زمین بیشتر شبیه حیوانات زندگی کرده است تا یک انسان؛ اما حدود پنجاه هزار سال پیش بشریت جهش بزرگی به سمت جلو برداشت. این کار با موجی از نوآوری‌ های رفتاری همراه بود که شامل زبان پیچیده، شروع مبادله ‌ای پایاپای می شد.

عناصر رنج زنده ماندن بشر را کاهش داد

اما چیزی که باعث شد انسان جهش بزرگی در سبک و شیوه زندگی خود به وجود بیاورد، دانش استفاده از عناصر بود؛ در واقع استفاده خلاقانه از عناصر رنج زنده ماندن ما را کمتر کرد و بشریت ابزاری برای پایه‌گذاری تمدن بنا نهاد. علاوه بر اینها به ما وسایلی دادند تا با آنها کارهای فوق العاده انجام دهیم. در جهان ماه هفت عنصر وجود دارد که موجب دگرگونی زندگی انسان شده است؛ آهن، کربن، طلا، نقره، اورانیوم، تیتانیوم و سیلیکون این هفت عنصر جادویی است که باعث شد تا ما با مهارت بیشتری به زندگی بشری خود ادامه دهیم. استفاده از عناصر جهان را بسیار فراتر از آن چیزی تغییر داد که قدرت انسان به تنهایی می ‌توانست انجام دهد.

تاثیر این عناصر آنقدر زیاد است که هر کدام صفات شخصیتی دارند؛ اورانیوم قدرتمند و ترسناک، طلا شیفته و هیپنوتیزم کننده، آهن قوی و قابل اطمینان، گفتنی است، ویژگی هر عنصر توسط انتخابی که ما می کنیم تعیین می شود؛ کنترل سرنوشت ما به دست خود ماست و عناصر تنها ابزار دستیابی به پیشرفت یا ویرانی است. ما بردگان عناصر نیستیم بلکه ارباب آنان هستیم.

کربن؛ نیروی آفریننده که استفاده از سایر عناصر را ممکن ساخت

کربن برای انسان در شکل چوب، زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی ظهور کرده است. زغال‌سنگ که انقلاب صنعتی در اروپا و آمریکا را ممکن ساخت، باعث شد تا بهره‌ وری خود را افزایش دهیم. گفتنی است، مقداری زغال سنگ به وزن یک انسان معمولی می تواند کاری را انجام دهد که همان انسان در صد روز می کند. ما با استفاده از کربن توانستیم گام های خارق العاده خود را در تجارت، سفر، هنر، مهندسی و ارتباطات برداریم.  همچنین کربن قدرت سایر عناصر را آزاد کرد ما با انرژی کربن آهن و طلا را استخراج و اورانیوم را غنی سازی کردیم. نیروی آفریننده که استفاده از سایر عناصر را ممکن ساخت.

تار و پود جامعه از آهن است

قدرت آهن تنها آن را ابزاری سودمند برای صنایع صلح‌آمیز کرده است بلکه آن را سلاحی کارا وحشی و خونخوار به شکل شمشیر تفنگ کشتی و تانک در آورده است همچنین آهن موضوع ستیز نیز بوده است قدرت‌های بزرگ اروپا برای به دست آوردن کنترل معادن وسیع سنگ آهن و زغال سنگ حدود یک قرن در جنگ بودند. قوی ترین متحد کربن آهن است کافیست اطرافمان به خطوط آهن کارخانجات آسمان خراش ها نگاه کنیم تا ببینیم چگونه ثروت صنایع و تار و پود جامعه از آهن ساخته شده است.

تیتانیوم پاسخ به وسواس ما به تمیزی می دهد

 در کاربردی بسیار تخصصی به جای آهن به دلیل بسیار ضعیف و یا سنگین بودن آن از فلز آینده ساز تیتانیوم برای تکمیل کاوش ‌های موفقیت‌آمیز هوایی و دریایی استفاده شد. ولی کاربرد تاثیرگذار تیتانیوم بیشتر از اینکه در هواپیماهای فراصوتی و زیردریایی‌های عمیق رو باشد، به عنوان سفید کننده براق در دی اکسید تیتانیوم است. تیتانیوم در این شکل دور تا دور ما است و وسواس ما را با پاکی و تمیزی و نمایی زیبا پاسخ می‌ دهد؛ در واقع لباس ها تمیز تر از چیزی نمی ‌شود که اکسید تیتانیوم به زدودن آلودگی  می پردازد.

نقره؛ حقیقت جهان را نشانمان داد

 هرچند تیتانیوم در همه جا حضور دارد ولی ما معمولاً متوجه حضور آن در زندگی روزمره خود نمی شویم این قضیه در مورد نقره که در عکسبرداری مورد استفاده قرار می گیرد نیز صدق می کند تاثیر عکسبرداری بسیار مهم است چرا که ما را قادر ساخته تا دنیا را طوری ببینیم که به هیچ روش دیگری قابل دیدن آن نیستیم؛ عکسبرداری واقعیت روشن جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و رواندا را به ما نشان داده است و نحوه فکر کردن نسبت به یکدیگر را تحت تأثیر قرار داده است و از همه مهمتر نقره شیوه نگرش به خود ما را تغییر داده است؛ ضبط خاطرات تاریخ و روابط ما نه به صورت کلمات و خیالات بلکه به صورت تصویری ماندگار.

گفتنی است،  نقره همانند طلا بیشتر به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند برای ابزار تجارت شناخته شده است از زمانی که اولین سکه ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش ضرب شد، بازرگانان در تجارت بین المللی خود از استاندارد های ایجاد شده توسط این دو فلز با ارزش و کمیاب استفاده کردند؛ این عنصر جابه‌جایی انسان ها، کالا و بارور سازی ایده ها را مقدور کرد. نه تنها به توسعه فواید اقتصادی عناصر در سرتاسر جهان کمک کرد، بلکه محرک پیشرفت بشر نیز بود.

طلا، انگیزه ای برای قتل

ولی در تاریخ عناصر انسان‌ها بدترین فجایع را در دستیابی به طلا مرتکب شدند بیش از نیم قرن این فلز گران بها محرک طمع شدید دیوانگی و خشونت و انگیزه مردم برای قتل غارت و بردگی بوده است.  

سیلیکون؛ راه یافته در دل رایانه ها

سیلیکون آخرین عناصر داستان است و شاید متحول کننده تعیین آنها اولین بار از آن برای ساخت اشیای زیبا مانند مهره‌های شیشه‌ای گلدان ها و آیین استفاده شد و با استفاده از آن به عنوان مصالح اصلی ساختمان سازی در نمای بیرونی آسمان خراش ها عمومی شد تا تمایلات بشری برای روشنایی را ارضا کند اما بزرگترین تاثیر سیلیکون در نیم قرن گذشته کارکرد آن در دل کامپیوترها بوده است در عصر سیلیکون محاسبات و ارتباطات ما به راحتی و با دسترسی آنی به دانش بشری انجام می‌ شود شاید تاثیر سیلیکون بر جامعه زمانی به اوج خود رسید که در اختیار مردم عادی نیز قرار گرفت در دل ارتباطات مدرن سیلیکون از تحولات سیاسی که منجر به بیداری جوامع شد حمایت کرده است و موانع جغرافیایی را که برای هزاران سال مان ارتباطات اجتماعی بود از میان برداشت.

یکه تازی اورانیوم بر مسند قدرت

اما یک عنصر بالاتر از همه عناصر بر مسند قدرت ویرانگری نشسته است؛ اورانیوم فلزی بود که دوره جنگ سرد را تعریف کرد.  نام این عنصر با یکی از سیاه ترین دوران تاریخ گره خورده است؛ انفجار بمب اتمی در هیروشیما از آن لحظه تاریک امید زیادی در ما ایجاد شد تا از انرژی خارق العاده اورانیوم به جای ویرانگری در تولید استفاده شود؛ اما این امید برای تولید الکتریسیته فراوان و ارزان هسته ای با ترس و وحشت همراه شده است. اورانیوم همچنان در جهان یکه تازی قدرت می کند و ما در کش و قوس کنترل گسترش تسهیلات هسته ‌ای هستیم با آزاد کردن قلاده قدرت این عنصر ما اکنون پتانسیل نابودی خودمان را پیدا کرده ایم.

منبع:کتاب: هفت عنصر که جهان ما رادگرگون کردند/کتاب: چه می شد اگر؟

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا