کشف ماده معدنی ناشناخته در ترکیب الماس

به گزارش سیناپرس، دانشمندان ماده معدنی جدیدی به نام داومائویت Davemaoite را در داخل یک الماس پیدا کردند. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که این ماده معدنی تاکنون هرگز دیده نشده بود. گفتنی است از دهه ۷۰ میلادی، دانشمندان وجود این ماده معدنی را حدس زده بودند اما اکنون، آن ها مدرکی قطعی از وجود این ماده به دست آورده اند. 

طبق بیانیه مطبوعاتی دانشگاه نوادا، که مطالعات فوق در آن صورت گرفته است، داومائویت دارای ساختار کریستالی پروسکایتی است که فقط تحت فشار و گرمای شدید، مانند شرایطی که در عمق ۶۶۰ تا ۹۰۰ کیلومتری در گوشته زمین وجود دارد، ایجاد می شود.
موضوع شگفت انگیز این است که اگر این ماده معدنی به لایه های بالایی زمین منتقل شود، به سرعت به مواد معدنی دیگر تجزیه می شود و به همین دلیل هیچ کس قبلا با این ماده مواجه نشده بود اما این بار، این ماده معدنی در داخل یک الماس حفظ شده که این شرایط به آن اجازه داد تا از اعماق زمین به جایی که انسان می توانست آن را پیدا کند، حرکت کند.

الیور تشاونر (Tschauner)، متخصص ژئوشیمی که رهبری این کشف را برعهده داشت، در این رابطه گفت: این قدرت الماس است که اجزاء را در فشار بالا نگه می دارد.به گزارش سیناپرس، این الماس داستان جالب توجهی دارد زیرا دهه ‌ها پیش از معدنی در بوتسوانا کشف شده و سرانجام به دست جورج راسمن، کانی شناس در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا رسید. 

راسمن و تشاونر چند سال پیش شروع به بررسی  دقیق این الماس کرده و آن را با اشعه ایکس مطالعه مطالعه کردند.   تشاونر  نام این ماده معدنی را به افتخار هو – کوانگ دیو مائو، زمین ‌شناسی که به‌ خاطر پیشگامی ‌اش در زمینه ژئوشیمی فشار بالا شهرت دارد، نامگذاری کرد. این الماس خاص احتمالاً بین ۶۵۹ تا ۹۰۰ کیلومتری زیر سطح زمین تشکیل شده است و ویژگی فوق، آن را به یک الماس فوق العاده ارزشمند تبدیل می کند. 

به گزارش سیناپرس، داومائویت عمدتاً از سیلیکات کلسیم تشکیل شده است اما می تواند ایزوتوپ های رادیواکتیوی را جمع آوری کند که بر اثر گرمای زیادی در اعماق گوشته زمین، ایجاد شده اند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: bigthink

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا