ارتباط باکتری‌های روده‌ای با افسردگی

دانشمندان برای نخستین بار به بررسی نقش تنوع میکروبی روده (شکل گرفته از استرس در روزهای نخست پس از تولد) بر تغییر رفتار پرداختند. تاکنون مطالعات مختلفی در مورد نقش باکتری‌های روده بر روی رفتار صورت گرفته، با این حال بیشتر این مطالعات بر روی موش‌های سالم و معمولی به انجام رسیده است.

در این مطالعه جدید، موش‌ها از طریق فرایند جدایی از مادر، در معرض استرس قرار گرفتند. بچه موش‌ها در فاصله روز سوم تا بیست و یکم از تولد هر روز 3 ساعت از مادر خود جدا می‌شدند و سپس دوباره به کنار مادر باز می‌گشتند.

در این مطالعه مشخص شد این بچه موش‌ها بعدها و در بزرگسالی، رفتارهایی نشانگر وجود اضطراب و افسردگی از خود نشان می‌دادند. همچنین میزان هورمون «کورتیکوسترون» که نوعی هورمون استرس است، در این موش‌ها بیشتر از موش‌های سالم بود. همچنین به خاطر وجود مقدار زیادی از نوعی پیامرسان عصبی به نام «استیل کولین»، این موشها دچار بدکارکردی سیستم گوارش بودند.

سپس این آزمایش در محیطی استریل به انجام رسید. موش‌هایی که در ابتدای تولد در این محیط به طور مرتب از مادر خود جدا می‌شدند (و به این ترتیب تحت استرس قرار داشتند) در این محیط جدید همچنان سطح بالایی از هورمون استرس و بدکارکردی سیستم گوارش داشتند، اما رفتار آنها مشابه رفتار موش‌های معمولی گروه کنترل بود و هیچ نشانه‌ای دال بر افسردگی و اضطراب در آنها دیده نمی‌شد.

در گام بعدی مشخص شد وقتی موش‌های جدا شده از مادر در محیط استریل در برابر باکتری‌های موش‌های سالم گروه کنترل قرار می‌گرفتند، ساختار میکروبی و فعالیت متابولیسمی آنها طی چند هفته تغییر می‌کرد و این موش‌ها نیز نشانه‌های اضطراب و افسردگی از خود نشان می‌دادند. در مقابل، انتقال باکتری‌های موش‌های بزرگ شده در محیط استریل پراسترس به موش‌های معمولی تغییری در رفتار آنها نمی‌داد.

به این ترتیب دانشمندان این گونه نتیجه گیری کردند که هم عوامل باکتریایی و هم محیط، دو عامل اصلی در ایجاد رفتارهای مضطربانه و مبتنی بر افسردگی نقش دارند. با این حال سازوکار دقیق ارتباط میان باکتری‌های روده و محیط اصلی مشخص نیست. این مطالعه همچنین نشان داد که هر گونه تغییر جزئی در تنوع میکروبی و فعالیت متابولیسمی ناشی از استرس در دوره پس از تولد می‌تواند تاثیر زیادی بر رفتار جانور در بزرگسالی داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا این مساله در مورد انسان نیز صادق است یا خیر. در این صورت شاید بتوان با بررسی برخی فعالیت‌های باکتریایی خاص در افراد، مشکلات رفتاری نظیر اضطراب و افسردگی در آنها را تشخیص داد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Nature Communications منتشر شده است.